2021-ben (is) azt hittük, hogy a kronográf karórák világában már nincs új a nap alatt. A gyártók másolnak… rendben, mondjuk, hogy „frissítik” saját modelljeik jól ismert fizimiskáját. Vagy épp sikerül valami nagyon hasonlót kreálni ahhoz, ami egy sikeresebb márkának már sok dicsőséget fialt. Ehhez képest, kifejezetten váratlanul száguld el előttünk a BOHEMATIC MINOR, a cseh óragyártás újabb remeke!
Bohém élet!
A BOHEMATIC cseh gyártót olvasóink számára már nem kell bemutatnunk. Akinek mégsem cseng ismerősen a név, tudását most hamar frissítheti.
Csaknem olyan gyorsan, ahogy a márka legújabb modelljének névadója száguld!
Aero Minor Sport

Megszoktuk már, hogy a kronográf időmérők a motorsportok világához köthetők. Aligha meglepő, hiszen, ha valahol fontos egy adott időintervallum, konkrétan egy, vagy több, megtett kör pontos és praktikus mérése, az a benzingőzzel átitatott, versenyszerű száguldás világa. E sokak által rajongással imádott sport jelentős részese a BOHEMATIC MINOR névadója, az Aero Minor (röviden csak „Sport”), egy cseh versenyautó, ami 1949-ben, a saját, 750cc-s kategóriájában, megnyerte a legendás és máig tekintélyes Le Man-i 24 órás versenyt!

Kelet-Európa
E sikernek emléket állító videó ugyan csak pókfonálnyit köthető a BOHEMATIC legújabb órájához, mégis érdemes végignézni. Egyrészt remek, másrészt kicsit „magunkra” is ismerhetünk az elmesélt történetben. Csapás, csapás hátán. Pofonok nyugatról, pofonok keletről. És mind ezek ellenére, igencsak vészterhes időkben formát ölt egy álom, ami végül győzelemhez vezet, „és mit kaptunk érte itthon?” teszi fel (angolul) a narrátor a költői kérdést, „a nagy semmit”, jön a tipikus válasz, jóval nyomatékosabb, erőteljesebb megfogalmazással persze.
„Mifelénk” megszokottá vált, hogy „esünk-kelünk”, s bár a tehetség, az elszántság sohasem volt kérdés, ha jön is a siker, abba gyakran belerondít valami. Ehhez képest már-már hősies, hogy mennyire nem lehet megtörni e vidéken élő emberek eltökéltségét. Érthetjük ezt saját hazánkra, és ekképp valamelyest magunkénak is érezhetjük a cseh Aero Minor, vagy épp a BOHEMATIC MINOR sikerét.
Siker
A versenyautó tehát – bár méltatlan módon nem kapta meg „annak idején” a neki járó elismerést –, nem kérdés, hogy jelentős tettet vitt véghez.

Hasonlóan „ünnepelt” lehet-e a BOHEMATIC első kronográfja?
Erre a választ az idő és a vásárlók adhatják meg, de az az igazság, hogy nagyon is megvan rá a lehetősége.
BOHEMATIC MINOR
A konkrét óra, illetve órák (több, illetve igen sok féle variációban elérhető, de erről majd mindjárt…) a névadó versenyautó aerodinamikus megjelenéséhez méltón, annak sportos formatervéhez igazodó vonalvezetéssel kerültek le a tervezőasztalról. A tokfülek kellően masszív, mégis átgondolt kialakításukkal megfelelően lefelé hajlanak ahhoz, hogy a 44 milliméteres átmérővel készített, titán (!) óratok még kényelmes viselet maradjon. Ez utóbbi, nem mellékes szempont kielégítésnek érdekében mindez a kronográf gombjaira (indít-megállít, illetve nulláz), illetve a felhúzókoronára hasonlóképp igaz.

Határozott dimenzióban töltik ki a nekik megadatott teret, miközben a méretük nem túlzó. A korona ráadásul (betolt állapotában) szinte belesimul a tokba, hiszen a koronavédő meglehetősen áramvonalas ölelésben szorítja magához a határozott mintázatot viselő, kúpkerékre emlékeztető „kupakot”. Ez utóbbi gomb természetesen a márka védjegyével is jelölt.
Szemből

A számlapi képet részben a tekintélyes, szintén titán és forgatható lünetta határozza meg, amely ezzel együtt mégsem eltúlzón domináns. Részben a tok színével egyező felszíne, részben a megszokott számozás, illetve a szintén gyakori tachiméter skála hiánya miatt. Helyette „telefejű” csavarok gyanánt is értelmezhető, lumineszcens festékkel töltött körök, illetve háromszög szimbolizálja a 12 órát, az egész órákat, vagy minden ötödik percet.

Ilyenformán a lünetta 60 perces vagy 12 órás „manuális” kronográfként is felfogható, ami hasznosan kiegészítheti a „rendes” kronográf 12 órát észben tartó képességét. Különösen vizes közegben, amikor a nyomógombokat nem célszerű babrálni. Az óra ugyanis 100 méterig vízálló is (10ATM).
Kronográf szerkezet
S ha már kronográf, azt a képeken is jól látni, hogy a hozzá rendelt másodpercmutató az óra és percmutató tengelyére került, míg a perc és az óragyűjtők, élénk színű ezüstskálán „peregnek” a három és a hat óra pozíciókban. (9 óra tájon pedig a kismásodperc-mutató húzódik meg az árnyékban.)

Az összkép és az összhang elsőre érdekes. Kissé disszonáns, valahogy aztán mégis összeáll egy kiegyensúlyozott egésszé, amihez nagyban hozzájárul a nagyobb méretű dátumablak, rendkívül szokatlan helyen, valami kicsivel a 11 óra pozíció alatt. Nem valószínű, hogy látni még egy számlapot, ahol pont itt fejtették ki ezt a komplikációt. Mivel a kismásodperc tárcsája szó szerint kaméleon üzemmódban funkcionál, a számlapi kép jobbra billenne a hangsúlyos és harsány kronográf gyűjtők okán.

Ezt a dőlést ugyan „visszahúzza” a dátumablak, különösen annak vastag kerete, miközben az egész trió egyfajta háromszög alakot formáz a számlapon, ami 10 óra tájba mutat. Már-már zavaró is lehetne mindez, ám az áttört, egészen pontosan „szita” számlap pont úgy engedi látni az óra mechanikus szívét, hogy az színeiben is kirajzolja a fent említett, képzelt háromszög idomait.
A végeredmény ízlés kérdése, de mindenképp exkluzív és egyedi, s nem a megszokott „csontváz” számlapi kép.
„Visszaszáll”
Ami azonban még ettől is érdekesebb, az a krongoráf szerkezet, amely mechanikus és automata húzású, vagány, kékszínű felhúzósúllyal, és ún. „flyback” képességgel.

Röviden ez nem tesz mást, minthogy a hagyományos, „egyszerű” stopperestől eltérő módon nem kell, hogy a kronográf indítása után mindig megállítsuk azt, mielőtt nulláznánk a komplikációt. Elegendő az alsó nyomógombot használni ahhoz, hogy az addig mért időszakaszt „eldobja” és újfent nullából kezdje a számítást. Egy nem „flyback” mechanika esetén az efféle manőver hamarosan a belső alkatrészek törésével csalna könnycseppeket a viselő szemébe, nem úgy a BOHEMATIC MINOR. Ez a „trükk” ráadásul jellemzően csak az olyan nagyágyúk esetén megszokott, mint a Zenith vagy az Hublot, épp ezért kellemes meglepetést ezt egy relatíve fiatal mikromárkától megtapasztalni!

A fentiek tekintetében már sejthető, hogy a belső mechanika jelen esetben nem a „klasszikus” kronográf „beszálló” szerkezetek egyike. A BOHEMATIC La Joux-Perret 8120 kalibert használ, „csontvázasítva”, némileg módosítva és megspékelve a már említett, igen harsány színű rotorral. A szerkezet „eredeti” alapjait egyébként jelen esetben is a nagy „klasszikus” ETA 7750 báziskaliber adja, igaz nem csak a fent írtak, de a járástartalék is módosult, 42 óráról 55 órára, ami már kifejezetten a „nem rossz” kategóriába tartozik, még a jól ismert luxusórák világában is.
Egyediség
Végül, a BOHEMATIC MINOR talán legkülönlegesebb „funkcióját” ismertetjük. Ebben a „ligában” legalább is; meglehetősen egyedi módon, igen részletes „konfigurátort” is fejlesztett a gyártó, ahol a leendő vásárló kényelmesen állíthatja össze a neki tetsző kompozíciót.

Természetesen azokat sem hagyta az út szélén a gyártó, aki erre „nem ér”. A mindig rohanó, vagy az előre csomagolt variációkkal is megelégedő vásárló 4 különböző (Le Mans Blue, Spa Grey, Indy Sunburn, Monaco Black) kiadás közül válogathat, ahol nem csak a számlap színei, de a mutatók, a segédszámlapok, a lumineszcens festék és a szíj színe is eltérő (ez utóbbi lehet bőr, vagy kaucsuk).

Piszkos anyagiak
Az ár-kérdés mindig fontos, különösen egy fiatal, kisebb példányszámban gyártó márkánál. A fentieket röviden visszapörgetve: titán tok, titán lünetta, flyback kronográf, nagy mértékben egyedire szabható, csontváz-jellegű kialakítás, nem a „hétköznapi”, helyette jóval figyelemreméltóbb, svájci mechanikus, automata húzású szerkezet és megalapozott történelmi bázison nyugvó mondanivaló, mindez együtt kerül 5.700 EUR, azaz szűk 2 millió forintba;
Azt kell mondjuk, hogy ez a csomag így, ebben a szegmensben bizony jó választás lehet.