Tagadhatatlanul nyakunkon a tavasz, s immár közeleg a nyár. A vitorlázás ideje újfent beköszönt. Kevés óramárka szentel oly sok figyelmet eme előkelő és különleges vizes sportnak, mint a Corum. Az aligha hagyományosan elkeresztelt gyártó hátterét már boncolgattuk korábban, így most inkább egy nálunk járt, konkrét modellnek szentelünk figyelmet. Képeken a CORUM ADMIRALS CUP SEAFENDER TIDES 48 PINK GOLD.
Persze ahhoz, hogy a professzionális, tengerészeti mérőműszernek is szánt, tekintélyes, 48 milliméter „széles” rózsaarany testbe rejtett sportóra valamennyi tudás a hasznunkra váljék, kissé el kell szakadnunk a Balatontól.
Kétségtelen, hogy a Corum Admiral’s Cup máig egyedi és különleges lünetta- és számlap kialakítása a “Magyar Tengert” szelve is menőn mutat. Az sem kérdés, hogy az alapvetően a holdfázisok köré épített komplikációi szintén szolgáltathatnak hasznos információkat tavi közegben is.
Ám a gyártó inkább a jóval hatalmasabb, nyílt vizeket hasító, nagy pályás „tengerész” kezére kívánt valami hasznosan egyedit pakolni, ami ráadásul a strapát is bírja. Ha pedig épp Monacóban vetnének partra a hullámok, a nagy kaszinóban se valljunk majd szégyent vele.
Mit látunk, ha mögé nézünk?
Vegyük most alaposan szemügyre, hisz elsőre úgy tűnhet, ismeretlen vizekre tévedtünk.
A számlap alapvetően a már jól ismert Corum féle Admiral’s Cup stílusban készült. A barna szín árnyalatai dominálnak, harmóniában a rózsaarany tok, a mutatók, a korona, illetve a vulkanizált gumiszíj, s az arra függesztett, hatalmas arany zár egységével.
A most és valamivel fentebb is megemlített angol szavak, avagy a Corum eme modellcsaládja, az első ízben 1957-ben megrendezett vitorlásverseny előtt tiszteleg. S ugyan már jó ideje nem indítják, korábban csaknem 50 éven keresztül a nem hivatalos nyílt tengeri vitorlás világbajnokságként tartatott számon, amit a brit Royal Ocean Racing Club (~Királyi Óceán Verseny Klub) szervezett.
Az RORC persze manapság is jegyez hasonlónan népszerű világversenyeket. Napjainkban épp a Rolex az egyik fő támogató. Ám 1991 sokkal inkább a Corumról szólt, amikor is az Admirális kupát bezsebelte a francia csapat Corum Saphir névre keresztelt hajójukkal, beelőzve a többi rajthoz állt nemzetet.
S mit látunk a zafírüveg alatt?
Érthető tehát, hogy a svájci óragyár máig a vitorlázás szerelmese. Talán ennek is hála ért az olyan fontos jelenségekhez, mint az árapály, avagy régies, magyar kifejezéssel élve a „tengerjárás” természetéhez.
Bizonyára mindenki előtt ismert eme jelenség, amely legegyszerűbben egy tengerparti nyaralás során tapasztalható meg első kézből. Többnyire annyit érzékelünk, hogy egyszer magasabb, máskor alacsonyabb a víz szintje. Mindezt a Föld forgása, a Nap tömegvonzása, s nagyobb részt a Holdunk keltette gravitációs hatás gyakorolja, a bolygónk felszínének jelentősebb területét fedő, folyékony víztömegre. Mely aztán tehetetlensége folytán megannyi, többnyire periodikus jelenséget produkál.
Az óceánt járó számára leginkább fontos, efféle körülmény, az ún. dagályhullámok jellege. Ma már azt is biztosan tudjuk, hogy a Hold fázisaihoz igazítva megbecsülhető, hogy adott napon és órában, milyen lesz a tengerjárás keltette hullámzás amplitúdója, fázisa, iránya, sebessége, a hullámok alakja és energiája.
A Corum Seafender Tides [tides = árapály] óráiban használt CO227 kaliber saját fejlesztésű modulja épp a fent leírt jóslatok megjelenítésére alkalmas. Ami nem is kis teljesítmény, tekintve, hogy az árapály jelenség relatíve pontos becslése csupán a 20. század második felében, de inkább a végére vált valóban egzakt tudománnyá.
Így érthető, hogy maga a bázis mechanika mindössze 21 köves, 42 óra járástartalékkal rendelkező automata. A komplikációra került a hangsúly, ami karórában egyedülállónak mondható. Kifejlesztése szoros együttműködésbe kovácsolta a gyártót, a Francia Nemzeti Haditengerészet Hidrográfiai és Oceanográfiai Szolgálatát, valamint a Genfi Csillagászati Megfigyelőközpont munkatársait.
Nézzük szépen sorban!
Az óra-, perc- és másodpercmutató tengelye fölé ragasztott segédszámlap funkciója kettős. Egyrészt a holdfázisok (újhold, első negyed, telihold, utolsó negyed) megjelenítésére szolgál. Másrészt az azoknak megfeleltetett szimbólumok köré írt számok, az árapály erősségét, avagy koefficiensét (együtthatóját) mutatják.
A példa kedvéért, ha a mutató épp a teliholdra mutat, a tengerjárás erőssége 95 – 120, ami a legerősebb hatást és értéket jelöli az ezt leíró skálán.
A „6 óra” pozíció felé rakott segédszámlap ugyancsak dupla, sőt tripla funkcióval bír. Egyrészt 24 órás megjelenítésért felel, s ezzel összhangban mutatja, hogy épp éjszaka van –e, vagy nappal. Miközben az apró aranymutató alatt található, tojás alakú alakzatba festett fehér dárda két vége megmutatja, mikor várható az apály, illetve a dagály, az elkövetkező 24 órában.
A harmadik, egyben utolsó, a „9 óra” pozícióban elhelyezett segédszámlap megmutatja az árapály aktuális erősségét, valamint segít annak meghatározásában, hogy az intenzitása épp apad –e, avagy emelkedik.
A belső, vékonyka piros vonal is jelentéssel bír. Ha a szintén aranyló kis segédmutató épp párhuzamos vele, avagy rajta nyugszik, a tengerjárás miatti áramlás is hasonlóan tesz, tehát a minimumát mutatja.
A számlap további elemei ellenben jóval inkább hagyományosan egyszerűnek mondhatók. A dátumablak remekül beolvad az összképbe, nem törve meg azt, miközben hasznos funkciója bármikor a szolgálatunkra áll.
Az egész órák helyére a perceket írták fel, amolyan Corumos módon, 5 percenként. Kivéve a 15 és a 45 perc indexét, hiszen azok helyét a komplikációk sajátították ki.
A feliratok felett szintén az Admiral’s Cup sorozatra jellemző, számokat jelölő kódlobogók színesítik a megjelenést. Alattuk lapított nyílra emlékeztető, szintén rakott szimbólumok, illetve a fő mutatók is bőven lumineszcens festékkel töltöttek.
Az óriás, akár egy arany pecsétgyűrűre is elegendő anyagot hordozó, a márkára jellemző koronával manipulálhatjuk a mutatókat. De csak, miután kitekertük, lévén csavarzáras. Az egyéb funkciókat ellenben az óratokba süllyesztett nyomógombok segítségével hangolhatjuk össze az aktuális holdállással.
A gumiszíj a márkától megszokott minőségű. A már említett, szintén rózsaarany zár valóban tekintélyt parancsol, miközben hanyatt vágva az órát feltárul a szintén aranyból készült, de nagyobb részt kaucsuk bevonattal takart hátlap. Középen végre megcsodálhatjuk az „Admiral’s Cup” trófeát is, kézműves mesterekhez illő minőségben kivitelezett dombormű képében.