Az ún. kis márkák piacán ritka az elegáns, a kifejezetten klasszikus “öltönyóra“. Eme egyenlőtlenséget hivatott kicsit “helyrebillenteni” a Creér Co The Athens!
Microbrand
Azaz “kis márka“, avagy “mikró-márka” megszámlálhatatlan lebeg az óragyártás hatalmas tengerén.
Legtöbbjük néhány karcsapást megtéve hamar alá is merül. Mások hosszú évek óta kínálnak elérhető, megfizethető, mondjuk ki: olcsó alternatívát az órakedvelő, órát keresők közösségének.
Hogy melyik kategóriába tartozik majd az újszülött, brit székhelyű Creér Co, idővel majd kiderül.
Nem vízbe való
Az viszont már most bizonyos – dacára, hogy a “stílusos utazgatások kísérőjeként” aposztrofálja termékeit -, nem feltétlen a megszokott, ha tetszik “hagyományos microbrand” csapáson jár (ha létezik ilyen egyáltalán).
Melyik ösvény is az?
A sportos, vizes, többnyire búvár, esetleg pilóta órák erdejébe ültetni egy-egy újabb magot, melynek nyomán általában valamely “nagy” márka adott modelljeire emlékeztető árucikk sarjad. – Ennek oka pedig igen egyszerű: ezeket lehet eladni.
A célközönség jellemzően nem az “utcán bámészkodó” kívülálló, aki “csak egy szép órát szeretett volna“. Hozzájuk e “világ” nem feltétlen jut el. Ellenben az órarajongók, órakedvelők egy jelentős része, akik ráadásul nem is feltétlen nyerték meg a lottó ötöst (még), előszeretettel vásárolják eme (többnyire) nagyon kedvező árú termékeket, hiszen a sportórák már jó ideje rendkívül keresettek.
Az elegáns karórák piaca ehhez képest egyrészt a már említett “nagy” nevek vadászterülete, másrészt a “microbrand” címkével jelölt vállalkozások szintjéig sem felérő ún. “divatmárkák” keresik a kisebb költségvetésből választók kegyeit.
Különbség
E kettő kategória között éles határt kell szabnunk. Az a cég, amelyik kiérdemli a “mikró-márka” titulust, mindig kell, hogy valamit hozzátegyen az általa végül a “polcokra” pakolt termékekhez.
Ez részben jelentheti az egyedi(bb) arculatot, a máshol nem, vagy csak ritkán látott stílusjegyeket. Másrészt az a konkrét karóra, amit végül a vásárló majd csuklóra vesz, a márka mögött álló ember vagy emberek keze által épül egy egészé. Meglehet a konyhában, vagy egy parányi pincében, de a márkanév “arca” helyezi el a mutatókat, a számlapot, végül a szerkezetet is az óraüveg mögött.
Ehhez képest egy divatmárka esetén mindez teljes mértékben hiányzik a képletből.
Creér
A fentiek okán öröm és felüdülés is, ha azt látjuk, hogy egy európai mikró-márka igényes és elegáns arculattal próbálkozik.
A hivatalos honlapjuk tanúsága szerint a márkanév mögött álló két fő alapító rendkívül sokat utazott az elmúlt évek során (bizonyára nem konkrétan az elmúlt 2 évben ugye…), s bár mindenhol más és más élményeket, eltérő látványosságot, csodálni és szeretni valót talált, a világ valamennyi táján járva egy valami állandó: épp ez a tapasztalat, hogy mindenhol meg lehet találni azt az értéket, amiért érdemes oda ellátogatni.
Ehhez a kalandvágyó kedvteléshez szeretnének kiegészítőket kínálni a hasonlóan gondolkodó vásárlóknak, egészen pontosan napszemüveget, sapkát és karórákat.
The Athens
Számunkra ez utóbbi, ami leginkább érdekes lehet, már csak azért is, mert a “The Athens” modellből küldtek is egyet tesztelésre.
Az elnevezés részben a görög szigetek vakítóan fehér házaira (már ahol olyanok), részben a főváros Athén, illetve a sok évezredes, klasszikus görög kultúra fenséges tisztaságára utal.
E magasztos fennköltséggel építkezik az óra megjelenése is, fehér zománcozott számlappal, azon rakott, ezüstszínű indexekkel, mutatókkal, illetve szintén ezüstszínű, 39 milliméteres átmérőre szabott óratokkal. Ez utóbbi alkatrészek rozsdamentes acélból készülnek.
Komplikációk
Az óra 60 perces kronográf, illetve 24 órás segédszámlapot is “visel”, amely értelemszerűen együtt jár a működést szolgáltató, a kisebb márkák által előszeretettel használt, Seiko által gyártott ún. VK64 Hybrid szerkezettel.
Lássuk be ez utóbbi valójában nem több, mint egy egyszerűtől kicsivel több, kvarc szabályozású, gombelem hajtotta nyomtatott áramkör, ami ettől függetlenül – vagy épp ezért – a célnak teljesen megfelelően teszi a dolgát.
Bár mi magunk a mechanikus szerkezeteket részesítjük előnyben, kétségtelen, hogy az árcédulára tekintve el tudjuk fogadni az óratokba zárt elektronikát. Az óra ára mindössze 270 angol font, avagy 112.000 magyar forint, s 2021. augusztus első napja óta már nem csak előrendelhető.
Változatosság
Annak, akinek a fekete krokodilbőr szíj és a fehér zománc nem kifejezetten a világa (bár, ha igazi, valódi klasszikus elegáns órát keresünk, nehéz lenne mást választani), a gyártó egyéb alternatívát is kínál.
A European Collection fehér számlap – aranyszínű tok, fekete számlap – ezüstszínű tok, fekete számlap – aranyszínű tok és kék számlap – ezüstszínű tok opciókat is felvonultat. Olyan fantázianevekre keresztelve, mint The Vienna, The Berlin, The Paris és The Milan. Az aranyszínű tokhoz ráadásul barna, míg a kék számlaphoz kék bőrszíj jár, s természetesen ezekből a szíjakból szabadon rendelhetünk, ha épp a fehér számlap – barna szíj tetszene meg a legjobban.
VERDIKT
Összességében a szerkezetről sok jót, de rosszat sem tudunk elmondani. Működik. A 60 perces kronográf hasznos. A 24 órás segédkör érdekes, illetve segíthet eldönteni, délután vagy délelőtt van -e, ha valamiért bezártak minket egy ablaktalan szobába.
A tokforma, illetve a látvány leginkább a “portugál” IWC modelleket idézte nekünk, ami ellen szintén nem lehet kifogásunk egy mikró-márka esetén. Az viszont meglepően kellemes tapasztalat, milyen szépen kivitelezett maga a tok, illetve annak kidolgozása (finishing). Kellemes és kifinomultnak mondható a számlap, és a rajta található ezüst indexek garmadája is.
Egyébként nem is olyan egyszerű megvalósítani egy zománcozott számlapot, úgy, hogy azon ne legyen semmilyen gyártási hiba. Már pedig akármennyire is közelítettük felé a makró objektívet, ezen bizony nem akadt makula.
A szíj, illetve a hozzá járó tüskezár megfelelő, mindenképp illik az összképhez, ami akkor lehet valakinek kedves, ha épp egy konzervatív, megbízható és megfizethető öltöny, avagy elegáns kinézetű karórát keres. Kronográf funkcióval felütve, akár utazgatáshoz, akár a végre látogatható színielőadások kísérőjeként, s nem feltétlen akar a már unalomig ismert márkanevek kínálatából választani.