A 2002-ben alapított, svájci független gyártó ugyan nem épp a megfizethető kategóriában alkot, ellenben a saját útját járja. Az évszázados órásmesterség hagyományait nagy becsben tartva, sikerül azt megfűszerezni egy csipetnyi futurisztikus innovációval. Többek között erre hivatott emlékeztetni az április 23.-án bemutatott DE BETHUNE DB28XP trió.
Bár valahol megint csak visszás, hogy „futurizmus és innováció”, s mindössze 10 évnyi „történelem” már elengedő ahhoz, hogy „tisztelgő”, emlékező kiadással jelentkezzen az idén épp csak nagykorúvá lett cég. Persze értjük, hogy egy évtized, különösen az ifjú márkák életében mérföldkő, elsőre mégis megúszósnak tűnik kicsit a történet…
Három király
Ezzel együtt a DB28XP kollekció (amely idén három modellt számlál) valóban jövőbe mutató, modern, izgalmas és érdekes, bár azzal nem vádolhatjuk, hogy az időleolvasás szolgálatában állna. No hiszen, ennyi pénzért (72.000 – 180.000 CHF = 25 – 60 millió forint + áfa és vám) ma már senki sem időmérésre vásárol karórát – legalább is a legtöbb gyártó ekképp, azaz inkább egyfajta műtárgyként, műalkotásként gondol termékeire, mintsem eszközökre.
Kultúrcseppek
S valóban, a DB28XP (DB28 2010-ben debütált) igazi műremek a maga nemében, avagy (ahogy Denis Flageollet, a De Bethune társalapítója, a karórák mögött álló órásmester vallja):
„kultúránk csuklón viselt szilánkja”.
A 2020.-as újdonságok magasfényűre polírozott titántokba csomagolva érkeznek (átmérő 43 mm), méghozzá igencsak vékonyka, mindössze 7,2 (a tourbillon változata esetén 8,1) mm tokmagassággal. Az impozáns súllyal (hála a titánnak, amely jelen esetben ráadásul az egyik legszebb fényű, efféle anyagból kivitelezett óratokra sikeredett) és dimenziókkal bíró csuklóék látványra is igazán légies, kényelmes viselet, melyért sokat tesznek az ún. lengő tokfülek.
Nem elég a „csontvázszerű” eszterga munka, de mint tudható, a De Bethune karórák egyik különlegessége (ha tetszik szabadalma is) a fel–le elmozdulni képes tokfül kialakítás (ezért lengő), amely ekképp jóval rugalmasabban idomul az emberi csukló méretéhez és formájához, mint a statikusan mindig merev, konzervatív „vetélytársai”.
Szemből
Klasszikus értelemben vett számlapot a csillagos eget megidéző (Starry Sky), valamint a Tourbillon (nevében rejlik a „csúcsképessége”) modellek mutatnak, míg az „alapkivitel” esetén inkább a korántsem hétköznapi szerkezetet látni.
Esetében az egész órákat jelölő indexek és a mutatók, ahogy a bevezetőben utaltunk is rá, nem igazán hangsúlyosak. Helyette annál inkább feltűnő egyedi ütéselnyelő rendszere (a gyártói elnevezés erre erősem talányos: triple pare-chute shock-absorbing system).
A technikai részletekre térve (röviden) szilícium gátkereket, titán és fehérarany billegő hidat és különleges, ehhez a modellhez fejlesztett billegőt takar. Valamennyi De Bethune szabadalom, s nagymértékben ellenáll a hőmérséklet és légnyomásból fakadó fizikai behatásoknak, azaz igen pontos járást biztosít, miközben az ütésállósága is kiemelkedő.
A gyártó állítása szerint.
Ejtőernyő
A mechanikus szerkezet (ha a képek alapján nem lenne egyértelmű) kézi húzású, cserébe 6 napra elengedő járást biztosító energiát képes tárolni rúgóházaiban, melyből kettő is rejtőzik az „ejtőernyő” szerű ütéselnyelő egység mögött. A dupla spirálrugó ráadásul önszabályozó mechanizmussal eléri, hogy a rugók feszítettségétől függetlenül (amennyire lehet) mindig ugyanolyan intenzitással táplálja a billegőkereket (ez utóbbi alkatrészből egyébként szinte minden modellhez egyedit fejleszt a gyártó!).
Az óra járása így egyenletesebb, tehát pontos, akár ha épp most húztuk teljesen fel, vagy már több, mint öt napja nem érintettük meg a szintén szokatlan módon a 12 óra fölé kifejtett felhúzókart (koronát).