Gérald Genta, a hús-vér legenda, a tervező zseni. Géniusza világhírt, kontinenseken átívelő, eszement rajongást, és nem utolsó sorban, súlyos dollár százmilliókat, ha nem milliárdokat fialt az olyan márkák tulajdonosainak, mint a Hamilton, az Omega, a Cartier, a Bulgari, az IWC, a Breguet, a Vacheron Constantin, az Audemars Piguet vagy a Patek Philipe. Sőt! Kevéssé ismert, de a fentieken túl, Genta az Hublot, és a Richard Mille külső megjelenéséhez is köthető. S hogy mi fért ki a csövön, ha saját kedvére alkotott, arra példaként álljon itt egyik kései „gyermeke”! Íme a Gérald Genta Arena Chrono Quattro Retro.
Nem túlzás azt állítani, hogy a luxusóraipar keszekusza története a Genta-féle markáns vonalak szabta keretek között lelt végül boldog beteljesülést. Legalább is, ami a 2010-es időket megelőző, három évtizedet illeti. Ráadásul, a fenti felsorolás két legnagyobb játékosa, lényegében az általa felskiccelt formavilággal tartja ámulatban, az arra fogékony, óraszerető közönséget, mind a mai napig.
Az 1931-ben, Genfben született Charles Gérald Genta, bár lényegében végig megőrizte egyfajta cégérek feletti, univerzális „mindenhatóságát”, a sajátját már 1969-ben bejegyeztette. Amit aztán persze a Bulgari felvásárolt. Na bumm, az egy évvel rá alapított új, Gérald Charles névre keresztelt vállalkozása is hasonló sorsra jutott. A vállalatirányítás tehát mondhatni sosem volt az ő asztala. Ellenben ceruzával a kezében nem tudott hibázni.
A művész
Saját bevallása szerint olyan, általa is imádott művészzsenik alkotásaiból merítette ihletét, mint Cézanne, Dali vagy Picasso.
Egy-egy karóra akképp öltött testet lelki szemei előtt, miként egy eszményi történet, egy tökéletesen megragadott pillanat, vagy épp egy beteges, örült vízió e remek festők lüktető ecsetvonásoktól tocsogó vásznain.
Efféle impulzív, szinte már túláradó látomást érhetünk tetten az Arena Chrono Quattro Retro számlapjába veszve. Egészen más, sokkal áthatóbb élményt kapunk annál, amit egy Royal Oak valaha adhat. Hiába, az a kivételezett keveseknek, de mégis csak azok egészének szól. Mintha az ajkak szélénél leborotváltuk volna Dali bajszát. Miközben ezt a konkrét Genta órát látva, egészen a homlokáig tekeredik. Egy látomást vetít elénk, amit csak az arra érdemes, értő szemek és szívek fogadhatnak be igazán.
Annyi minden történik itt!
Oly sok az apró, összecsengő részlet, ami csak hosszabb időn át figyelve, fokozatosan bontakozik ki. Az ember szinte rácsodálkozik az egymásba kapaszkodó, alul, felül, jobbról, balról ívelve kanyargó skálák, számok és indexek tengerére.
Körök és körívek mindenfelé. A komplex megjelenést talán a kronográf másodperc mutatója töri át, vagy mutat túl rajta. Mintegy felkiáltójelként jelöli, hogy az külön, a gombnyomástól eltelt időt veszi számba, miközben tőle függetlenül, bár elsőre észrevétlenül jár a percmutató. Az alapszerkezet másodperc mutatójával ugyanis itt nem találkozunk.
A Retro
kifejezés leginkább a perc és a dátum megjelenítésére utal. Az óra egésze amolyan gőzgépes, „steampunk” hangulatot áraszt. Nem igazán hasonlít semmire, ami manapság megszokott.
Első blikkre szemet kell hogy szúrjon az ugróórás komplikáció.
A számlap felső negyedét „óramutató” ablak, illetve a felé feszített, percekhez rendelt indexsor uralja. Ez utóbbin, nyugodt higgadtsággal cammog végig a kövér, vízcseppre, vagy tölcséres fagylaltra emlékeztető, „üreges” percmutató.
Mikor ez eléri végpontját, hatvan percet lekísérve, hanyagul visszapattan kezdeti, nulla helyzetébe, s az alant keretes óra tárcsa ugrik egyet, de vissza! Igen visszafele ugrik, mert természetesen az idő, s annak megfelelően az óra megjelenítése is előre halad, a tárcsára festett számok mégis elsőre mintha rossz sorrendben kerültek volna fel.
Nosza, itt egy fénykép, amin látjuk is, épp 1 óra és 15 perc táján készült, s az eddig részletezett ablakban az 1-es szám előtt nem a kettes várakozik, hanem a 12.
Azt a 11 váltaná, azt a 10, ha az óramutató járásának megfelelően szépen sorra vesszük. Visszafelé tekintve aztán ott árválkodik a 2, a 3, a 4 és így tovább. Mégis, mikor a percmutató elrendeli, az óralemez egyesről kettesre vált. Micsoda dekadencia! Egy apró, rejtett fricska, amit talán csak kellő idő múltán realizál a szemlélő. Itt bizony az óramutató járásával ellentétesen, visszafelé jár előre az idő.
Lenti irányban elhagyva aztán az óra/perc kvadránst, alul egyből beleütközik szemünk a retrográd dátummutatóba, és annak megint csak trükkös, aligha hétköznapi felosztásába.
Dupla dátum
A percmutatót kicsiben utánzó dátummutatónak ráadásul farkincája van.
Míg lyukas felsőteste a páratlan számokra mutogat, addig a meghosszabbított alsó vég annak komplementerére. Hogy jobban értsük, a felső körívben csak a páratlan számok, míg ezzel átellenben alul a páros számok kerültek fel a segédszámlapra. Persze a felső íven ott az épp ki nem írt napnak megfelelő osztás is. Ezért lényegében egy dupla dátummegjelenítést figyelhetünk meg itt. A nap, melynek nem jutott saját számozás a felsőházban, alul végül mégiscsak megtalálhatja számítását.
Az óra, nevéhez hűn kronográf komplikációt is kínál. Ennek összegzői a „hagyományos” 3 és 9 óra helyre kerültek. Jobb kéztől a percek, fél óra erejéig. A balra viszont egészen 12 órányi cammogás is felfér.
A tok és a szerkezet
A tok szintén a kör motívum jegyében született. Viszonylag nagy és magas. 45 milliméter átmérővel, korona és nyomógombok nélkül. Ez utóbbi kettős szinte észrevétlen simul az oldalt fogazott tokhoz.
Az összhangot fokozandó, valamennyi külső elem titánból készült. A zafírüveget leszámítva. A tok 100 méterig vízálló, a korona ennek megfelelően menetes, s leginkább egy kupolára emlékeztet. A luxusóráknál megszokott módon azonban logóval nem jelzett. A biztosabb fogást szolgáló érdesített részét saját anyagából alakították ki.
Hátulról zafír engedi látni a nem túl díszes, ám semmiképp sem magára hagyott Gérald Genta GG 7800-as automata szerkezetet. A kódnév mögött persze nem igazán saját gyártású mechanika rejtőzik. Dubuis-Depraz 4900 kronográf modult takar, ETA alapszerkezetre ültetve. Elvégre Gérald tervező volt, s nem órásmester. A 45 köves, 48 órányi járástartalékkal bíró szerkezet miatt mégsem érheti túl sok szó a ház elejét. Az órát megfordítva, jól látható felirat hirdeti, hidegben, melegben és 5 különböző, térbeli pozícióban is külön szabályozták. Ennek alapján meglehetősen pontos, és kiegyensúlyozott járású kell, hogy legyen.
A kölcsön kapott órát köszönjük az Elysium Luxury Waches -nak!
[ape-gallery 4311]