Az óraipar múltjához képest meglehetősen fiatal a GPHG, azaz a Grand Prix d’Horlogerie de Genève, súlya azonban egyre jelentősebb. Nem véletlenül tekintenek rá az óraipar Oscar-díjaként.
Viszonylag ritkaságszámba megy ugyanakkor, hogy egy-egy márka egynél több kategóriában is diadalmaskodjon. Idén erre egyből három példa is akad. A nagydíjat, az „Aiguille d’Or” azaz az aranymutató elismerést a Chopard söpörhette be, a ékszeróra kategóriával egyetemben. A Parmigiani Fleurier nyert a kronográfok és az utazó (GMT) óra kategóriában, míg a Bulgarié a legjobb férfióra, illetve a legjobb tourbillon. Tény persze, hogy az elmúlt 5 évben érdemben nőtt a kategóriák száma, ami szükségszerűen növelte duplázás lehetőségét, ugyanakkor az említett időszakban csak három évben volt példa duplázásra, és akkor is csak évente egyre.

Érdemes megnézni, milyen hátterű is az idei három duplázó. Mind a Chopard, mind a Parmigiani Fleurier független (bár állítólag mindkettőt nagyon szeretnék a különböző csoportok felvásárolni), és ugyan a Bulgari az LVMH-csoport tagja, gyakorlatilag önálló entitás a csoporton belül. Az LVMH-csoport óradivízióját irányító Biver számára a Bulgari és különösen az órarészlege terra prohibita, azaz tiltott területet, semmi beszólása sincs. Tény, egy adott csoporton belül értékesítés szempontjából nagyon sokat számít, hogy az egyes márkáknak nem kell egymással versenyezniük. Szépen felosztják egymást közt a teljes spektrumot, és ahol lehet, még segítik is egymást. Ugyanakkor úgy tűnik, ez az innovatív, értékteremtő munkát is határok közé szorítja.

Szintén látványos, hogy mennyire hiányoznak a kisebb márkák. Míg az elmúlt 5 éves időszak elején többeknek is sikerült ilyen-olyan kategóriában díjat besöpörni – így például a Harbnig2-nek, egy néhány fős osztrák kisvállalkozásnak három egymást követő évben is egyet-egyet – addigra már tavaly is szinte csak a nagy neveknek jutott hely. Reméljük a jövőben ez változni fog, mert figyelemre méltót a kisebb márkák között is találunk.
