Nem ez az első bronzból készült kronográf a schaffhauseniek IWC Pilot’s Watch Chronograph 41 Bronze modellje, de fontos.
Elsősorban azért, mert a flieger stílusú karórák pont egy kronográffal jelentek meg újra az IWC kínálatában. Utoljára pont tavaly esett át frissítésen a modellcsalád, így a bronztokos kivitel csupán változatnak tekinthető. De nem akármilyennek!
Bronz!
Természetesen a tok anyaga, a bronz tehet erről. Annak ellenére, hogy az IWC szeret különböző anyagokkal kísérletezni, meglepően kevés bronzból készült modellt találunk kínálatában. Jeleneg szám szerint mindössze négyet, amiből három a Spitfire alkollekció tagja. Utóbbiakat ráadásul három évvel ezelőtt mutatták be, tehát ténylegesen ez az első „modern” külsejű bronztokos IWC. Arról nem is beszélve, hogy a kronográffal rendelkező IWC flieger óráknál pont a Pilot’s Watch modelljei számítanak belépőnek.
A Spitfire modellekhez hasonlóan itt is alumínium (és vassal) ötvözték a rezet, azaz ez a bronz valamivel nehezebben fog patinásodni. Ennek ellenére sem vállalták, hogy a hátlap is bronz legyen, helyett a bevált titánra esett a választás. A felületek mind szálcsiszoltak, ami a tok anyagának puhaságából adódóan érthető is. Pedig ez a fajta bronzötvözet 50 százalékkal keményebb a hagyományos, ón alapú ötvözetnél, de ennek ellenére is csak harmad olyan kemény, mint a rozsdamentes acél. Más szóval a szálcsiszoláson kívül más felületi díszítést nem lett volna értelme használni.
Nem 7750
Ami a számlap megjelenését illeti, úgy ugyanaz az összkép néz velünk szembe, mint a 90-es évek legelső IWC-féle flieger stílusú kronográfánál. Az részletek jelen esetben azonban igenis számítanak. Míg 1990-es években jóformán csak az ETA 7750 jöhetett szóba, ha nagy mennyiségben volt szükség kronográf kaliberre, addig manapság már színesebb a kép. Ugyan megmaradt a 7750-es tipikus számlapi képe, a segédszámlapokra pillantva egyből látszik, hogy nem a jól bevált ingáslóval van dolgunk. A kismásodperc ugyanis alulra került, míg a 7750-nél bal oldalt találjuk.
A 69385-ös kaliber persze azért más téren is különbözik. A legfontosabb az oszlopkerék vezérelte kronográf funkció, de persze az nagyban egyszerűsített Pellaton felhúzást se felejtsük el, ami két irányú felhúzást tesz lehetővé, szemben az 7750 egy irányával. Két dologgal kell azonban megbarátkozni. Az egyik a viszonylag alacsony, 46 óra járástartalék, ami persze egy óraforgatóval orvosolható. A másik az a tény, hogy szigorúan véve a 69385-ös nem manufaktúra kaliber. Azt ugyanis nem az IWC állítja elő saját négy fala között, hanem a Richemont-csoport (amelyhez az IWC is tartozik) szerkezetgyártója, a ValFleurier.
A számlap szokatlan módon kék. Persze a témához jól illik (kék ég), de bronzzal társítva szokatlan. Általában a zöld valamely árnyalata a jellemző szín, esetleg néha a barnáé. Ennek ellenére meglepően jól illik ez az árnyalat is a bronzhoz, amit persze már tavaly, „mezei” rozsdamentes acél modelleknél is láttunk már.
Bár említettük, hogy a flieger stílusú kronográfoknál a Pilot’s Watch kollekció darabjai a belépőmodellek, árukat tekintve ez azért kevésbé igaz. A bronzért 7500 frankot kérnek, és csupán egy szövetszíjat kapunk hozzá. Lényegesen kevesebb, 6900 frank a rozsdamentes acél kivitel bőrszíjjal, az előző generáció időmérői pedig „akár” 6100 frankért is kaphatóak.