Erősen kezdeni a Swatch-csoport márkája az évet, talán még új irányt is jelenthet a Longines Ultra-Chron Carbon megjelenése.
Persze lehet, hogy ez inkább csak vágyakozás. A Longines ugyanis talán mindenkinél ügyesebben aknázza ki a múltját és építi vele jelen kollekcióját. Még olyanokra is igaz ez, mint például a Spirit-kollekció, amelynek nincs történelmi elődje, mégis jól belesimul a többi történelmi közé.
Formáját tekintve az idei év első Longines-újdonsága a bevált receptet követi. Az 1970-es évekbeli párnatokok tipikus formavilágát látjuk viszont, persze nagyobb méretben. A 43 milliméteres átmérő persze nemcsak az 50 évvel ezelőtthöz képest nagy, hanem ma is már annak tekinthető. Bár egy búváróránál talán még ez elfogadható, ahogy a 14 milliméteres magasság is.
Nagy lépés?
Ami azonban egyáltalán nem megszokott, az a tok anyaga. Ahogy a név is sejteti, szénszálas kompozit anyaggal van dolgunk. Az óraiparban ez nem újdonság, négy évtizeddel ezelőtt találkozhattunk először vele egy IWC Ingeniuer formájában. A Longines-nél azonban ez az első alkalom, hogy tok ilyen anyagból készül, ami bárhogy is nézzük, sehogy sem illik a márka eddigi arculatába. Pont ez adja azonban ennek a modellnek a különlegességét. Arról nem is beszélve, hogy a szénszálas tok jellemzően a Longines-nál magasabbra, vagy jóval magasabbra pozicionált márkáknál jellemző. A végeredmény pedig egy olyan óra, amely formáját tekintve a múltban él, megjelenése azonban mégis high-tech jellegű.
A szerkezet erre még egy lapáttal is rátesz. Ugyan exkluzív szerkezeteket kap a márka, azokat mégis a ETA gyártja. A tokba beépített L.836.6 kaliber is az ETA 2892-esre vezethető vissza, mégis különlegesnek számít. Méghozzá az emelt lengésszámának, illetve az ezt kiszolgálni hivatott új kerékműnek köszönhetően. A 36000-es óránkénti féllengések, azaz a 5 hertzes kaliber ritkaságnak számít nem csupán a márkánál, nemcsak a szegmensben, ahol a márka versenyez, hanem az óraipar egészében is.
Ennek persze meg is kérik az árát. Másfélszer annyiba kerül, mint a 2022-ben bemutatott rozsdamentes acélból készült változat, azaz 5400 euró a hivatalos listaára. Ez bizony borsos, de még annak ellenére is megéri elgondolkodni rajta, hogy nem limitált mennyiségben készül. Mégiscsak az első szénszálas Longines és egyben jelképe is annak, hogy ha óvatosan is, de talán megpróbálnak nem kizárólag a múltból élni.