Történetet mesélünk el, méghozzá a Mi történetünk; egy kicsit mindannyiunkét. A történet főhőse egy karóra, egy új modell, amely sokkal több, mint aminek egyébként látszik, holott már első pillantásra sem kevés. Egy történet követezik, melynek főhőse a napokban bemutatott MAURICE LACROIX AIKON URBAN TRIBE.
Tévedés
Még az olyan – szó szerint – jól olajozott gépezetek sem működnek hibátlanul, mint egy svájci óramárka. Hibák, tévedések, porszemek a fogaskerekek között néha furcsa eredményt szülnek. Efféle érzéseket kelt a néhány napja bemutatott MAURICE LACROIX AIKON URBAN TRIBE, korlátozott számban gyártott, vadonatúj AIKON modell mögé, illetve köré épített marketing kampány és reklám film, de maga a figura is, akivel (elméletileg) kooperációban “megálmodta” a gyártó az órát (SIMON NOGUEIRA).
Zsúfolt nagyvárosok, koszos tetőin ugráló, épületek falain puszta kézzel felmászó “utcagyerek” lenne a legjobb arca egy iparági szinten is rendkívül különleges kiadású, acél tokkal és acél csattal készült, jól ismert luxusóra-legenda ihlette divatos, sportosan elegáns, vagányan tetovált, de közben hagyományőrzőn mechanikus szív táplálta karórának?
Visel -e az ember karórát egyáltalán, miközben hajmeresztő produkcióival szórakoztatja saját magát, illetve a közösségi média feneketlen gyomrú közönségét?
Nem feltétlen vagyunk róla meggyőződve.
Ahogy arról sem, hogy létezne bármiféle “Városi Törzs” (azaz URBAN TRIBE), ami akármilyen szálon is kötődne az óragyártás világához…?
A történet
A mi elbeszélésünk szempontjából azonban mindez, a talán kevéssé átgondolt reklám köntös meglehetősen jelentéktelen.
Sokkal érdekesebb a karóra, a képeken is látható AIKON külső megjelenése.
A tetovált acélteste. A “varrott” lánca és fém “bőre”, ami kétségtelenül vagány, mutatós, rendkívül különleges és – bár 500 db készült belőle – mégis egyedinek is mondható.
Vágjunk is bele!
Olvasóink számára ismerősen csenghet Szijjártó István vésnök mester neve, aki 2020 februárjában mutatta meg nekünk akkori, épp befejezett munkáját, amely kétségtelenül műalkotás a maga nemében.
Hogy mennyire igazak e szavak, arra bizonyíték, hogy a “fagyott virágról” elkeresztelt, teljes egészében kézzel vésett (!) AIKON csodájára járt maga a gyártó, a MAURICE LACROIX (ML) is.
A magyar kézművest utolérte a hírnév, és a svájci ML marketing igazgatója.
Fagyott Virág
A “FROZEN FLOWER” kifejezetten elnyerte nem csak az ő, de a komplett vezérkar, illetve a tulajdonosok tetszését egyaránt. Annak nyomán, illetve annak mintájára, hamar érkezett a felkérés egy közös projekt, egy kézzel vésett, erősen korlátozott számú AIKON karóra megtervezésére és részbeni elkészítésére is.
A fogaskerekek beindultak, a gépezet mozgásba lendült. A magyar vésnök rajzolt és alkotott. Ötlete, a Maori mintájú vésett motívum tökéletes felvetésnek bizonyult.
Ősi, mégis modernnek hat, hiszen manapság felkapott és népszerű. Eközben mégsem elcsépelt. Legalább is az óragyártásban egyáltalán nem. Látványos, mutatós, mégsem túl elvont vagy “művészieskedő“. Majd minden korosztályhoz közel állhat. Alapvetően non-figuratív, ám, ha ismerjük az ókori polinéz törzsek vándorlásainak történetét (végre egy kapcsolódási pont a “városi törzsekhez”), hamar jelentheti számunkra az emberiséget alapvetően mindig előre mozdító felfedezni vágyó, örök nyughatatlanságunk, és a hozzá társuló, lenyűgözőn találékony alkalmazkodó készségünk.
Ember tervez…
A mondanivaló, a látomás, a képek, a rajozok, majd egy kézzel vésett prototípus is elkészült. A kezdeti szóbeszéd 25 db, kézzel vésett példányt rebesgetett. Majd jött a koronavírus, az utazási korlátozások, a lezárások, az ezzel járó nehézségek, a svájci óraipart (is) érintő gazdasági kihívások, végül egy tulajdonosi értekezlet, ahol az alapkoncepciót és a rajzokat leszámítva ment minden a levesbe.
A gyártó végez
Kézzel, helyben, hosszú hónapokon át készülő, költséges mutatványra nem volt se pénz, se idő. Helyette 500 db, savval maratott, mondjuk, hogy “vésett” példányban, de azért csak megvalósult az álom, amelyet egy magyar kézműves ember, Szijjártó István ihletett, s részben tervezett.
Mi a magunk részéről büszkék vagyunk rá, hogy a MAURICE LACROIX AIKON URBAN TRIBE magyar ember zsenijét dicséri, s hogy – még ha a gyártó nem is igazán hirdeti – újabb hazánk fia tette be lábát kicsit a legendás és méltán elismert, svájci óragyártás elefántcsonttornyába.
A 2021. augusztus végén megjelent, vésett karóra a fentieken túl, illetve a nem igazán értelmezhető, a bevezető sorokban említett reklám arc és kampány ellenére, saját jogán is figyelemre érdemes, egyedi darab.
A fekete számlapos “Clous de Paris” textúrával ékesített AIKON képe ugyan nagyon jól ismert már, ahogy a működtetésért felelős Sellita SW200-1 automata húzású szerkezet egyaránt. Ellenben az előbbi remekül illeszkedik a tényleg nem csak kézre, de szemrevalóra is sikerült ritkaság stílusához.
Adatok
Az óra maga 42 milliméteres tokátmérővel kivitelezett, 11 milliméter “vastag” a toknál, s dacára, hogy nem búváróra, mégis 200 méterig vállal vízállóságot.
Anyagiak
A megjelenés és a hangulat mellé ajándék a fent írt hazai kötődés, legalább is a magyar vásárlóknak kétségtelenül az lehet, ezért bízunk benne, hogy jut majd a Kárpát-medencébe is az 500 egységből.
Ráadásul az árképzés is nagyon baráti (köszönhetően a kézi vésés mellőzésének is), hiszen az európai ajánlott kiskereskedelmi ár 1990 EUR, azaz 692.000 forint.