A Patek Philippe amellett, hogy az egyik legpatinásabb és legmagasabban rangsorolt, svájci óramárka a világon, szemlátomást mindent megtesz azért, hogy a maga köré épített “hype-mauzóleumot” egyre nagyobbra és nagyobbra hizlalja. Erre lehet remek példa a “baba-kék” Patek Philippe Nautilus 5711/1A-018 “Tiffany Blue”
“DISCONTINUED”
A legerősebb “felhajtás-generátor” hívószó az órásiparban.
Egy adott modell, esetleg komplett széria, amit már nem gyárt tovább a márka, azaz “megszűnt“.
Az arcátlanság ékes példái között mindenképp első helyen említhető a Rolex GMT-Master II fekete-kék lünettás verziója, amely úgy “szűnt meg”, hogy igazából mégsem, aztán abszolút nem. Előbb “új” fémcsatot kapott (jubilee), hogy az ezt követő évben a “régi”, “megszüntetett” csatverzió is visszatérjen. Parádés.
Álszentség
Természetesen a gyártók szinte sosem említik a “discontinued” varázsigét, épp csak hagyják, hogy az őket alaposan körüludvaroló (nemzetközi) médiacsatornák, illetve a rajongók és a szürkepiaci kereskedők terjesszék az “igét”.
Mire jó mindez?
Nagyobb lelkesedés, magasabb használt-piaci árak, még több potenciális vásárló, aki akar(na) egy szeletet a “tortából”, egyet-egyet a konkrét órából. S ha az igazán vágyott modell épp nincs, sebaj! “Ha nem lehetsz azzal, akivel szeretnél, szeress azzal lenni, akivel lehetsz.”
“Véletlenül” ugyanis épp mindig akad a butikban más, kevéssé keresett variáns, ami “előszobája” annak, hogy a nagy “álom” egyszer majd listaáron beteljesülhessen, mellesleg ez utóbbi “kiváltó” opciókon a gyártó sokkal többet keres.
Patek Philippe
Ezt a játékot a Patek is jól, s már hosszú ideje űzi. Nevetségesen hosszú az úgynevezett várólista a legkeresettebb acél modellekre, amely listára már eleve fel sem kerül az, akinek nincs nagyon erős és belsős “hátszele“, vagy nem vásárolt már be előtte néhány, az imént említett, a “kutyának sem kell” kategóriás, jellemzően nemesfémből készült ketyegőt.
Pénz beszél
Ha kutakodunk kicsit az árverésen valaha értékesített 10 legdrágább óra (nem csak karóra) után, e listát is – csodák csodája – pont az itt megnevezett két szereplő uralja, illetve a Patek Philippe egyértelműen dominálja azt.
E “TOP”-listát még mindig a Patek Philippe Henry Graves Supercomplication vezeti a maga eszméletlen 23,9 millió dolláros (7,8 milliárd forintos) eladási árával, és igaz a legdrágábban gazdára talált karóra továbbra is az a bizonyos Rolex Paul Newman Daytona (17,7 millió dollár), ám egy újabb Patek, méghozzá egy alapvetően egyszerű, acél sportkaróra szorított helyt magának a minap, méghozzá a címszereplő Patek Philippe Nautilus 5711/1A-018 “Tiffany Blue” első eladott példánya.
A Phillips Aukciósház 2021. 12. 11. napján New Yorkban megrendezésre került árverésén végül 6.503.500 amerikai dollárért ütötte le a kalapács.
2.152.658.500 magyar forint !
Mennyi?
2,1 milliárd forint.
Érhet ennyit egy acél karóra? A válasz persze általában az, hogy minden annyit ér, amennyiért el lehet adni, ám azért mégis érdemes belegondolni kicsit.
Egyrészt az árverésen így beszedett összeg jótékonysági célra fordítódik, ami megerősíti, hogy valóban akadt olyan ultra gazdag személy, akinek megért az ügy egy ekkora összeget, ugyanakkor a Patekről már többször szárnyra keltek olyan hírek, hogy bizony előszeretettel manipulálja az efféle árveréseket, és lényegében saját maga vásároltatja “vissza”, eszement összegekért, a márkajelével ellátott órák többségét. Ezt részben a gyártó sem tagadja, hiszen ekképp szereztek meg több olyan régi zsebórát, ami aztán helyreállítva a múzeumukba, illetve privát gyűjteményükbe került.
Ez a mostani “árverés” azért mégis csak különös
Elvégre nem egy különleges, nem egy rendkívül komplikált szerkezettel szerelt óráról, vagy épp nem egy történelmi szempontból érdekes és értékes, egyetlen egy modell kelt el több mint két milliárd forintnak megfelelő összegért, de még csak nem is egy afféle “ONLY WATCH“, amiből kizárólag egyetlen egy készül.
A helyzet az, hogy a most árverésen értékesített karóra csupán 1, a mindössze 1 hete bemutatott, 170 példányt számláló kollekcióból, s éppen és pontosan olyan, mint az aktuális kínálatban egyébként “elérhető” zöld számlapos verzió, sőt igazából megegyezik az évek óta gyártott és kétségtelenül a leginkább óhajtott, acélból készült, sportos Patek Philippe Nautilus 5711 referenciaszámmal jelölt modellekkel.
Épp olyan kifogástalan, ezzel együtt épp olyan egyszerű, mint egy faék, semmi extra, semmi különlegesség. Kizárólag a számlap színvilága más, ami most ún. Tiffany-kékbe öltözött, a jó nevű ékszerház, a Tiffany & Co. és a Patek közötti együttműködés 170. évfordulójának alkalmából.
JAY-Z
A Patek Philippe Nautilus 5711/1A-018 “Tiffany Blue” kiskereskedelmi ára 52.635 USA dollár (17 millió forint), és természetesen nem egyszerű beszerezni, ám szinte biztos, hogy aki képes elkölteni egyetlen órára ennek az összegnek a százhuszonháromszorosát (123), az már rég lefoglalta magának a 170 darab egyikét, még akkor is, ha ehhez valamelyik, Patek Philippe órát árusító Tiffany & Co. üzletbe kellett elutaznia (New York, Los Angeles, San Francisco).
Erre ékes példa az amerikai rapper, JAY-Z, akiről már készült is a közösségi médiában futótűzként terjedő fénykép, kezén egy türkizkék Nautilussal. Abban pedig meglehetősen biztosak lehetünk, hogy az egyébként bizonyosan jómódú énekes nem költött 6,5 millió dollárt a kékített Patekra, hiszen ő maga egyébként a Tiffany & Co. nagykövete, ami státusz általában azzal jár, hogy ingyen veheti magára a márkanév által épp prezentálni kívánt legújabb órákat, ruhákat, ékszereket.
Miért?
Mire jó mindez? Miért foglalkozunk az egésszel egyáltalán?
Azért, mert úgy érezzük, hogy a fent írt attitűd nem csak számunkra ellenszenves. Egy lehetséges, pusztán a felhajtást erősítő, “kamu” árverés gondolata legalább annyira, mint az az egyébként kitapinthatóan valós piaci magatartás, melynek jegyében a gyártók egyszerűen és szándékosan nem gyártanak “elegendő” mennyiséget az igazán népszerű modelljeikből.
Természetesen ilyen az üzlet. Sok minden megengedett, nem is lenne ezzel semmi gond, de a Patek Philippe idén mintha átlépett volna egy határt.
Ami pedig különösen pikáns ízt kölcsönöz az egész történetnek, az a szóban forgó órát megfordítva olvasható.
Az óra hátlapjául szolgáló zafírüvegre került “1851-2021” felirat utolsó számjegyében feltűnik a Tiffany & Co. új gazdájának, az LVMH Csoportnak felirata.
Minden, mindennel összefügg. 😉