Bár a prototípust már a 2015-ös bázeli vásáron mutogatták, elhinni csak egy évvel később hitte el mindenki, hogy a TAG Heuer Carrera Calibre Heuer-02T Tourbillon valóban létezik, és kapható.
Miért is kételkedtek sokan, hogy valóban piacra dobja majd a TAG Heuer a tourbillonnal szerelt kronográf óráját? Egyszerűen azért, mert ilyen képességű órákat olyan összegekért mérnek, amely jócskán a márka kijelölt helye fölött található. A TAG Heuer az LVMH-csoport tagjaként pedig az Hublot és a Zenith alatti szegmensbe tartozik. Arról nem is beszélve, hogy a TAG Heuer mindig is a sebességhez kötődött, így a márka arculatához elsősorban a kronográfok illenek. Egészen a 2010-es évekig ezzel összhangban is folytak a fejlesztések, lásd a Mikrotimer és Mikrogirder modelleket. A tourbillon ehhez képest egy teljes más komplikáció.
A tourbillon feladata elsősorban az óra pontosságának növelése, ám amikor feltalálták még csak zsebórák léteztek. Mivel azok függőleges helyzetben lapultak a zsebben, így a tourbillon sikeresen egyenlítette ki a gravitáció billegőre gyakorolt befolyását és tette így pontossá az órát. Elkészítése rendkívül körülményes és költséges volt, olyannyira, hogy egészen az 1990-es évekig, azaz közel kétszáz év alatt, csak néhány száz darab, tourbillonnal szerelt óra készült. A tourbillon így az órakészítés csúcsát képviselte.
Karórában is megjelent, ám itt messze nem tudott úgy érvényesülni, mint a zsebórákban, hiszen karon viselve az óra huzamosabb időt szinte semmilyen helyzetben sem tölt el. Így az az ellentmondásos helyzet állt elő, hogy a tourbillonnal szerelt karórák sokszor kevésbé voltak pontosak, cserébe viszont jó sok pénzt kértek értük. A TAG Heuer Carrera Calibre Heuer-02T Tourbillon mindkét problémával leszámol.
Mielőtt azonban erre rátérnénk, nézzük meg, honnan is jön ez az óra! Tulajdonképpen a TAG Heuer fényes győzelmi jelentésének is tekinthetjük. Három-négy évvel ezelőtt meglehetősen nagy fejetlenség volt a márkánál, ami a vezérigazgatói átadás-átvételnek volt betudható. Az első jel, hogy kezdett elülni a por, a TAG Heuer Carrera Calibre Heuer 01 bemutatása volt. Az erősen indusztriális megjelenésű óra jelentősen különbözőt a korábbi klasszikus illetve klasszikusan sportos (elsősorban motorsportos) Carrera-külsőtől. Ez szembe megy a jelenlegi retró stílust favorizáló ízléssel, és a márka végre felvállalja nevének mindkét részét. Immár nemcsak Heuerre helyezik a hangsúlyt, hanem a TAG-ra – Techniques d’Avant Garde-ra is. A szerkezetet (amely már harmadik nevét viseli, először Calibre 1887, majd CH1887 és végül Heuer 01) is sikerült végre kellő mennyiségben előállítani, így újra manufaktúra szerkezet kerülhetett ebbe a Carrera modellbe is. A TAG Heuer Carrera Calibre Heuer-02T Tourbillon ezt a lendületet viszi tovább.
A tokja teljes mértékben megegyezik a Heuer 01-es változatokéval, azaz ugyanúgy 45 milliméter az átmérője, és a legtöbb esetben ugyanúgy titánból készül. Bár első ránézésre hagyományos három részes toknak véljük, valójában mindegyik fül önállóan illeszkedik a tokhoz, így azok felülete akár jelentős mértékben is különbözhet a tokétól. Ugyan a kezünkben járt CAR5A90.BH0742 referenciaszámú TAG Heuer Carrera Calibre Heuer-02T Tourbillon tokja teljesen fekete, és titán helyett kerámiából készült, léteznek arany fülűek, illetve szálcsiszolt felületű füllel szerelt változatok is. Sőt, arany modell is létezik, és még a kerámia lünettát is hajlandóak voltak ezért aranyra cserélni. A kerámiát egyébként pont ilyenkor, télen értékeljük majd a legjobban. Az órát reggel felcsatolva biztosan nem kapunk hidegsokkot. Az a szempont sem utolsó, hogy felülete jóval keményebb a titánnál, pláne az aranynál, azaz jóval nehezebb tudjuk majd összekaristolni.
A számlapról sokat nem lehet mondani, mivel zömében hiányzik. Az indexek azért még megvannak, ahogy a kronográf összegzői is, előbbieket a lumineszcens festéknek köszönhetően még sötétben is leolvashatjuk. Az összegzők elrendezéséből egyből látjuk, hogy ebbe az órába nem a Heuer 01 módosított változata került. A Heuer-02 tourbillon kaliberhez az alapot egy tartalékban tartott manufaktúra kronográf szerkezet, a CH80 szolgáltatta. Terjedelmi okokból a CH80 hányattatott sorsára most nem térünk ki, fogadjuk el azonban, hogy visszatérése kifejezetten jó dolog. A tourbillon a klasszikus helyére, hat órába került, és a márka egyből a nehezebb utat választotta, és repülő változatot készített. A tourbillon így csak az alaplemezben rögzített, a számlap feléli oldalon híd nem fedi. Az indusztriális dizájnnak megfelelően a tourbillon nem díszített, ami persze funkciójából semmit nem von le. Arról nem is beszélve, hogy így jócskán lehet mit fogni a költségeken. A modern gyártási eljárásoknak köszönhetően a tourbillon így díszítetlenül nagyító alatt is szépen mutat, de ennél fontosabb, hogy elég pontos ahhoz, hogy kronométer tanúsítványt is kiérdemeljen.
A kronométer tanúsítvány elég biztosíték ahhoz, hogy pontosnak nevezhessünk egy karórát annak ellenére is, hogy tourbillonnal szerelték. Az első feladat kipipálva, marad az ár. A nálunk járt CAR5A90.BH0742 referenciaszámú TAG Heuer Carrera Calibre Heuer-02T Tourbillon röpke 5 millió forintért nevezhetjük magunkénak. Mielőtt melegebb éghajlatra küldenék a cikk szerzőjét (amire így télen egyébként vevő is lenne), vessük össze, hogy mennyit is hagyunk a pulton, ha más márkától szeretnék tourbillonnal szerelt órát venni. Ennek bizony legalább háromszorosát, és akkor az még csak nem is kronográf. Felmerül a kérdés, hogy a TAG Heuer hogyan tudja ezt az árat kigazdálkodni. Erre kérdésre pontos választ nem tudunk adni, de nyilván közrejátszik a méretgazdaságosság (ezért az árért nyilván többet fognak tudni eladni), illetve a cégen belüli átszervezéssel révén elért költségmegtakarítás (a TAG Heuer összes szervezeti egysége profitot termelt 2016-ban). Ezenkívül a TAG Heuer bevallottan hajlandó lemondani a modellen elérhető nyereség egy részéről is, így csak annyit keresnek rajta, mint minden más órán.
[ape-gallery 1640]