Némi iróniától sem mentes módon a transzparenciájáról kevésbé híres svájci luxusóraipar új felhasználási módot talált egy már ismert alapanyagnak: ezek a zafírtokos órák.
A nagybetűs Óracsodák ezen szűk, de bővülő köre szinte tökéletes betekintést enged belső működésük minden részletébe: az átlátszó zafírból készült lünetta, tokközép, illetve hátlap külön-külön is új dimenziókat nyit meg, már ami egy gyönyörűen megmunkált karóraszerkezet megbecsülésének lehetőségeit illeti.
Több mint három éve már, hogy először gyűjtöttünk csokorba a zafírtokos órákat, szerencsére azóta lassan, de stabilan nőtt a transzparens külső felépítéssel próbálkozó márkák és kollekciók sora.
Chanel
Ha nem ismernénk jól a márkát, még meglepetésnek is nevezhetnénk a Chanel káprázatos belépőjét ebbe a szegmensbe. A Chanel J12 X-Ray még ha neve ellenére nem is röntgen segítségével, de egészen új szintre emeli az átlátszóság fogalmát a luxuskarórák vetületében…
…Hogyan, és még inkább miért teszi ezt a Chanel? A miértről később, előbb válaszoljuk meg a hogyant: egy teljesen átlátszó, a stiftek kivételével teljesen zafírból kialakított háromsoros csattal, melynek minden szeme ebből a karcálló, selymes tapintású anyagból készült.
A J12 nevű modellt a 111 éves márka 2000-ben mutatta be, nem kis meglepetésére… mindenkinek. Órakedvelőknek, Chanel-fanatikusoknak és óraipari szereplőknek egyaránt. Néhány évvel később a fekete, teljességében kerámiába öltött külsőt a fehér változat követte… Most pedig, pontosan 20 évvel a fekete J12 megjelenése után, eljött az idő a zafírtokos J12 számára. Nagy kár, hogy bár az eredeti fekete kerámia J12 abszolút luxuskategóriás óra volt (és az ma is, bő másfél millió forintos árával), mégis versenyképes szereplő volt a piacon, ami rövid idő alatt hatalmas, globális népszerűségre tett szert. Ugyanez aligha mondható el a 626 ezer dolláros, nagyjából 190 millió forintos (!) J12 X-Rayről, ami tizenkét darabban készül összesen.
Míg a 2000-es évek J12-je felforgatta árszegmensét és komoly kihívásként lépett porondra számos konkurensnek, addig a J12 X-Rayről ez aligha mondható el.
Miért ilyen könnyfakasztóan drága a J12 X-Ray?
Egyrészt azért, mert egy olyan, mondjuk ki, tömegmárka, mint a Chanel, ritkán operál tizenkettes darabszámok szintjén. A hosszadalmas és költséges fejlesztési idő, az alacsony gyártási mennyiség és az egyedi kialakítás a tömegtermelés világában mind a versenyképes árazás legnagyobb ellenlábásai között szerepelnek.
Továbbá, egy olyan nagy név egy akkora, tehetős, globális rajongói és gyűjtői bázissal, mint a Chanel, megteheti (és a jelek szerint meg is teszi), hogy időről időre piacra hoz olyan limitált termékeket, amik tényleg csak a legeslegtehetősebb vásárlóik számára lesznek elérhetőek. És ne legyenek illúzióink: ez a tucatnyi óra már egészen biztosan gazdára talált, talán már a hivatalos bejelentés előtt, amikor a legfontosabb Chanel-vásárlóknak előre biztosítják a vásárlás jogát.
Trófea
Ez egyfajta trófea lesz számukra: a tény, hogy a Chanel őket választotta ki az órára jelentkezők közül és elkölthettek 190 millió forintot egy Chanel-termékre, kiemeli őket konkurens gyűjtőtársaik közül. És ez nem csak a Chanel-órák, sőt nem pusztán csak az órák világában működik így, de hasonló a helyzet a limitált kiadású luxusautókkal és egyéb csúcsluxustermékekkel, iparágtól függetlenül.
Végül, de legkevésbé sem utolsósorban: elképesztően költséges a zafírkristályt ilyen mennyiségben, ilyen összetett formában kidolgozni. Nem véletlen, hogy évtizedeken át zafírral csak az órák „üvegeként” találkozhattunk, és már ez a felhasználási mód is éppen elég nagy feladatot jelentett a svájci óraipar néhány, erre az anyagra specializálódott beszállítója számára.
Éppen előnye, a megkarcolhatatlansága jelenti a zafír megmunkálásával kapcsolatos nehézségek forrását is: különleges szerszámokra és szakértelemre van szükség már a számlapokat elfedő, lapos korongokhoz is. Szilárdsága okán a zafír hajlamos megrepedni, és tenni mindezt bárminemű előzetes figyelmeztetés nélkül. A munkadarab komplexitásától függően hallottunk már olyan zafír óratokokról is, amelyeket több hétig tart kialakítani, ha pedig a folyamat végén reped el, vagy sérül meg a darab, az összes addig befektetett idő és munkaóra egyenesen a kukában landol.
Ez is indokolja a J12 X-Ray csillagászati árát: míg a kerámiaváltozatok magas minőségi színvonalon, megbízhatóan gyárthatók nagy mennyiségben, jelenleg nem tart ott a technológia, hogy ez zafírral is kivitelezhető legyen.
J12 X-Ray így talán nem meglepő, hogy az első olyan óra a világon, aminek ebből a kristályból készült a csatja. Hogy ez mennyire fog jól mutatni egy szőrös csuklón, az már más kérdés, mérnöki szempontból mindenképp lenyűgöző.
Itt nem állt meg a történet
A Chanel Caliber 3.1 szerkezet több eleme is 0,5–1 milliméter magas zafír alkatrészeket kapott. Ezek közé tartozik a számlap is, amely pontosan egy tucat, egyforma, smaragd csiszolású gyémánttal jelzi az órákat, tökéletes harmóniában a trapéz csiszolású gyémántokkal rakott lünettával.
Míg a szerkezet a Chanel saját neve alatt futó manufaktúrában készül, addig a tok és a csat egy meg nem nevezett, a zafírkristályra szakosodott beszállítótól származik, de ez utóbbi egyaránt igaz lesz minden most következő órára.
Rebellion
A Rebellion 540 Magnum Tourbillon Sapphire igazi időutazás. Na nem ám túl messzire, csak a 2000-es évekbe, amikor a svájci óraipar önfeledten öntötte magából a hihetetlennél hihetetlenebb, elképesztően (talán szükségszerűtlenül és valószínűtlenül) komplikált karórákat. A Rebellion kis manufaktúrájának is leginkább ezek a nehezen hordható, iszonyatosan komplex órák jelentik védjegyét.
A 490 alkatrészből összeálló REB T–14 kézi felhúzású szerkezet egy hatalmas tourbillonnal, függőleges másodperc kijelzéssel, egy apró, mégis félelmetes megjelenésű, 182 alkatrészből álló lánccal és számtalan egyedülálló részlettel igyekszik a pénzes vásárlókat magához csábítani.
A tok 46 milliméter széles, 56,7 milliméter magas és 0,4 milliméter híján két centiméter vastag. A legkevésbé sem az a mandzsetta alá magától bemászós fajta.
A tizenkét napos járástartalék azt jelenti, hogy nem kell gyakran foglalkozni a kézi húzós szerkezet feltámasztásával. Ugyanakkor a hatalmas erő nem csak a járástartalékhoz kell: a négy órai pozíciónál található tourbillon az iparág egyik legnagyobbja, átmérője 17,2 milliméter.
Ezt a böszme szerkezetet csomagolta újra a Rebellion, immár teljes egészében zafírba. A manufaktúra elárulta: 47 600 percbe, azaz 99 munkanapba kerül a tok nyolc fő zafírkristály-komponensét előállítani…
Nyolc alkatrész, három hónap, egy óra
Mi több, látványos képekkel is szolgáltak, amelyek segítenek elképzelni úgy a szerkezet, mint a tok összetettségét. Különleges a tok felépítése is: a szerkezetet egy zafírkristálykeret foglalja magába. Ez négyszögletes, látszólag (de csak látszólag) egyszerű geometriával. Ez a keret jelenti a kapcsolatot a szerkezet és a tok többi alkatrésze között. Következésképp ehhez a létfontosságú, négyszögletes elemhez kapcsolódnak hat és tizenkét óra felől a füleket alkotó zafírtömbök. A tok hátlapját egy négyágú, kör közepű modul csatlakoztatja a szerkezethez, így – mondhatni – nem is egy, hanem két zafírkristály hátlapja van az 540 Magnumnak.
A koronát védő hidak, valamint a tok bal oldalának formát adó, ívelt zafírkristályok is parányi csavarokkal kerülnek rögzítésre. Amilyen hatalmas, épp olyan komplex az 540 Magnum-tok, még akkor is, ha mindössze „por- és fröccsenés”-álló ez a burkolat. Talán mondanunk sem kell: ez a bő 140 millió forintos Rebellion nem búvárkodásra van.
Bovet
Különleges élmény egy Bovet-órát kézbe venni. A mai csúcskategóriás Bovet-modellek közös jellemzője, hogy nem hasonlítanak egyetlen más órára, sem összhatásukban, sem pedig részleteikben. Az egyetlen fő, Mr. Pascal Raffy által dirigált márkakristály tisztán tükrözi az egy, mindent átfogó szellem által vezetett márkák minden előnyét: koherens stílusjegyek, kimért fejlődési tempó és igazi karakter jellemzik.
A Bovet Dimier Récital 26 Brainstorm® Chapter One nevetségesen hosszú neve egy egyáltalán nem nevetségesen összetett órát takar. A Dimier-kollekció minden modellje egyben a Récital névre is hallgat, amely egy solo vagy kis csoport zenész által előadott zeneművet takar. Hát, ha van valaki, aki solo ad elő az óraiparban, az a Bovet: teljesen önállóak és szinte mindent, még a hajszálrugót is házon belül készítik saját maguknak. Elképesztő teljesítmény ez Chanel-büdzsé vagy beszállítóktól kapott és úgy összeszerelt szerkezetalkatrészek (Rebellion) nélkül.
Döntött design
A Récital 26 – és néhány más Récital-modell – tokjának és szerkezetének különlegessége a megdöntött dizájn. Ami az órát először szemből vizsgálva épp csak felsejlik, az oldalról tekintve azonnal értelmet nyer: a tok tizenkét órai pontja lényegesen magasabban van, mint a hat órai. A szerkezet a tokban 9 fokban a viselő felé döntve kerül rögzítésre: ez a hagyományostól merőben eltérő kialakítás pedig, ahogyan arra számítani lehetett, egy sorozat kihívás elé állította a tok és a szerkezet tervezőit. Így már talán érthető a „Brainstorm”, azaz szó szerinti fordításban „agyvihar” megjelenése az óra nevében, még akkor is, ha egy ilyen elegáns márkától nem erre számítanánk.
A fülek és a hátlap titánból készül, míg a tokközép és a lünetta zafírkristályból, igazi high-tech körítést adva a hagyományos, ugyanakkor egyedi díszítéseket felvonultató Bovet-szerkezetnek.
Utóbbi 10 napos járástartalékot szavatol és teszi ezt mindössze egyetlen, gigászi főrugóházzal. Ebből költői szépségű fogaskerékrendszer vezet egészen a repülő tourbillonig, melyet csak alulról rögzítenek: felülről mindennemű obstrukciótól mentes rálátás biztosított. A különleges, fekete hidakban – és mindenütt máshol is – kékített csavarok ragyognak szinte világítva, míg a hidak szélei letörtek és kézzel polírozottak. Ehhez az összképhez társulnak a zafír tokalkatrészek, amelyek fénnyel árasztják el a Récital 26-ot. A hatalmas szélességű front- és hátlap könnyedén engedik a fénynek átjárni minden fogaskereket és csontvázasított alkatrészt: az egész óra úgy a képeken, mint élőben szinte sugárzik.
Túltolták
Bovet-ról lévén szó, nem maradhatnak el az elvont, túlfejlesztett részletek sem, mint például a kétszeresen szabadalmaztatott differenciálmű a koronában, amelynek segítségével fele annyi idő a 10-napos járástartalékot újratöltenünk. Akad még Big Date, nagy dátumkijelzés dupla tárcsával, valamint háromdimenziós, ívelt, lumineszkáló holdfáziskijelzés is.
Az időt erősen ívelt mutatók jelzik egy csontvázasított lemez vagy áttetsző, színre fényezett zafírkristály fölött. Akármerre is nézzünk a Bovet Dimier Récital 26 Brainstorm® Chapter One-on, káprázatos részletekkel és megoldásokkal fogunk találkozni, a zafírtoknak hála pedig ez most még könnyebb lett. A közel 95 millió forintos árért cserébe ez azért elvárható.
Girard-Perregaux
A Girard-Perregaux Triple Bridges bár ritka, mégis ikonikus megoldása a svájci luxusóradizájnnak. Neve a három, a számlapot átívelő, fantasztikus megjelenésű hídra utal, melyek a főrugóházat, az óramutatókat, valamint a tourbillont rögzítik egymás után. Aki szereti az építészetet, annak valószínűleg még különlegesebb élmény ezeket a szó szerint hídként funkcionáló szerkezeti elemeket látni. Igazi interdiszciplináris zsenialitás egy karóra térbeli korlátaiba öltve.
A Girard-Perregaux Quasar Light tokja 46 milliméter átmérőjű és hordható, 15,25 milliméter vastag, benne pedig mint valami kiállítási tárgy, fényárban úszik a kézi felhúzású GP09400-1128 szerkezet. Csak a szerkezet önmagában is 9,54 milliméter vastag, mint egy vaskosabb öltönyóra tokozva! Ennek oka, hogy a szerkezet részét képezik a térben felfelé nyújtózó zafírkristályhidak, amelyek a Triple Bridges egy igazán rendkívüli megformálását jelentik… Sőt, a hidakból nem csak előre jutott három, de a szerkezet hátuljára is kettő. Az alapján, amit az összetett zafírkristály-alkatrészek megmunkálásáról tudunk, sejthető, hogy ezek a hidak egyenként is egy vagy több hét munkájának eredményei… És bár egy ilyen kaliberű karóra legyártása mindig időigényes, ezek az alkatrészek mintha csak testet adnának a befektetett hetek és hónapok munkájának.
Zafír mindenütt
A tok is természetesen zafírkristály, ez esetben minden elemében: a lünetta, a tokközép, a hátlap, sőt még a fülek is átlátszók. Olyannyira, hogy a füleknél látni lehet a szíjat tartó stifteket furataikban! Ennél különlegesebb betekintés a magas óragyártásba aligha adódik.
A Girard-Perregaux sem tudott szembemenni a zafír tok- és szerkezeti elemek sztratoszferikus előállítási költségeivel és mennyiségbeli korlátaival, ennél fogva pedig a Girard-Perregaux Quasar Light sem olcsóságával tűnik ki a mezőnyből: ára 87 millió forint.
Armin Strom
Az Armin Strom Dual Time Resonance Sapphire két önálló szerkezetet hoz egy fedél alá, és teszi ezt úgy, hogy a két szerkezet két gátszerkezete (időmérő egysége) rezonáns kapcsolatban vannak egymással. Bonyolultnak hangzik? Akkor jó, az „alapmodell” 57 milliós áráért ennek így is kell lennie.
Igen ám, de az Armin Strom sem állt ellen a zafír kísértésének: a titántokozású bemutatkozó darabot zafírtokos követi: kerek 100 ezer svájci frankos, bő 31 millió forintos felárért. A szerkezet változatlan, a tok új, és annak ennyi, azaz egy csúcskategóriás Mercedes-Benz a felára.
Szendvics
A tok egyfajta zafírszendvics: a lünetta, a tokközép, a hátlap és a fülek is zafírkristályból kerültek megformálásra, és nem lennénk meglepve, ha ezek a komponensek pontosan ugyanabban a speciális manufaktúrában készültek volna, ahol az eddig bemutatott többi óráé.
A rezonancia elve és működése egy külön cikket – de talán egy egész diplomamunkát is – megérne; mi mégis megpróbáljuk röviden összefoglalni lényegét. Az elv, amivel olyan félistenszintre jutott órásmesterek, mint Breguet, George Daniels vagy Philippe Dufour is foglalkoztak, azon alapul, hogy két, egymás közvetlen közelében működő gátszerkezet képes egymás hibás működését korrigálni, pontosságát kordában tartani. Az Armin Strom ezt egy harmonikaszerű, rugós, összetett geometriájú, szilícium alkatrésszel toldotta meg, ezáltal létesítve közvetlen fizikai kapcsolatot az óra közepén, felül, egymás mellett elhelyezett billegő között.
Külön-külön mégis együtt
Ezt a kapcsolatot leszámítva az óra jobb és bal fele egymástól független szerkezetekkel működik, külön koronával, számlappal és időkijelzéssel. Mivel ez a szerkezet a korábbiakkal ellentétben igencsak két dimenzionális – azaz a fronton és a hátlapon történik a legtöbb akció –, a zafírtok talán pont ehhez az órához ad mind közül a legkevesebbet. Akárhogyan is, ez semmit nem csorbít kronometrikus érdemeiből és zseniális konstrukciójából. Ára így zafírtokkal 88 millió forint.
Láthatjuk, hogy a zafírtok megléte többet és kevesebbet is képes hozzáadni egy-egy ilyen egyébként is csúcskategóriás karórához. Sajnálatra méltó, hogy egyelőre nincs kilátásban a zafír alkatrészek gyártásának felgyorsulása és ezáltal elérhetőbbé, relatíve olcsóbbá válása. Viszont amíg erre várunk, addig is gyönyörködhetünk az időről időre bővülő zafírtokos óracsodákban.
A cikk az Óra magazin 124. számában jelent meg.