Koronavírus ide, megtorpanó kínai óraeladási mutatók oda, a hongkongi UNDONE WATCHES erőtejes lendületét semmi sem törheti meg. Ékes példája e ténynek, a most bronz tokkal, illetve egy igen sokat mondó, korlátozott példányszámban elérhető kiadással érkező, nemrégiben már bemutatott (s megújult) BASECAMP sorozat. Íme az új UNDONE BASECAMP BRONZE CALI!
UNDONE x Simple Union együttműködés
Kezdjük is egyből a limitált mennyiségben elérhető modellel, hiszen elfogultság nélkül állíthatjuk, valóban egyedit és szépet alkotott az ázsiai márka. A sajnos jelenleg is igen komoly kockázatot jelentő, a bevezetőben megemlített járványos megbetegedést sem véletlenül hoztuk szóba. A már „gyárilag” patinásodott bronz tokban, hasonló anyagú és felületű lünettával, japán karakterekkel (kandzsikkal), s különlegesen szépre sikerült, kékre hangolt számlappal és szíjjal érkező 無 (ejtsd: MÜ), az élet, a halál és az újjászületés, az emberiséget öröktől fogva foglalkoztató misztériuma köré szövi eszmei mondanivalóját.
Az előbbi, igencsak hosszúra sikeredett mondat is jól mutatja e téma kimeríthetetlen mélységét, évezredeken át ható rejtelmeit, és a benne rejlő, s a vele bármikor is szembekerülő emberi lény, talán csak saját elméjének, féltett, néha még önnön maga számára sem feltárt, vagy be nem ismert zugaiban, hezitálva feltett kérdéseinek komolyságát.
Mulandóság, önelemzés; a befejezettlenség s a félbehagyott lét bántóan kétségbeejtő jövőképe, mely egyszerre megrémít s megborzongat, mégis némiképp kíváncsisággal tölt el szinte minden értelmes, gondolkodó, halandó lényt. Hiszen valahol legbelül mindannyian érezzük, hogy a halál, az elmúlás, nem lehet egyszerűen csak a „játék vége”. Kell, hogy legyen – akármilyen formában is – folytatás, vagy legalább következménye, ha másnem értelme is annak ami volt, ami van és ami lesz.
Wabi-Sabi
A japán ideológia mindezt a Wabi-Sabi kulcsszavakkal írja le, amolyan szigorú egyszerűséggel, miközben az ellentmondások e távol-keleti kultúrája, szavaival s írásjeleivel ugyan fukar mód bán, a tettek mezején mégis fanatikus megszállottsággal törekszik egyrészt a tökéletességre, másrészt – illetve ezzel párhuzamosan – a részletek abszolút kimunkálására.
A mindössze 300 példányban előrendelhető bronz UNDONE BASECAMP BRONZE CALI „MÜ” ugyan efféle magaslatokba nem tör, mégis a már jól ismert, és sokszor, sokak által „elcsent” dizájnelemeket most könnyedén túlharsogja a számlap, a szíj és így az egész óra eltalált összhatása.
Az anyaghasználat (a bronz), mint tudjuk, maga is, már a dokumentált történelem előtti korokban feltalált emberi alkotás, mely ekképp – jó ideje, hogy újra felfedezve az óraipar számára – időtlen anyag, másrészt olyan ötvözet, amin a múló évek bizony egyértelmű, általában egyedi nyomot hagynak. Ha tetszik, emlékeztetik viselőjét, hogy bizony repül az idő. A fogaskerekek nem állnak meg. Jelen esetben legfeljebb csak akkor, ha az automata és mechanikus, SEIKO NH35a szerkezettel megtöltött karórát hosszú napokra magára hagyjuk.
Tradíció
A bronztok és lünetta, igaz a gyártó által „öregített”, ezzel együtt szintén az eszmei mondanivalóhoz igazodik, hiszen amennyire kétségtelen, hogy előbb-utóbb valamennyi élőlény elpusztul, annyira hat igaznak az a feltevés, hogy nincs kettő, teljesen egyforma sors, avagy életút sem, amit az egyén, a neki megadatott időmorzsák pergése alatt bejárhat. Erre rímelve – a gyártó vállalása szerint – nem készül két egyforma óratok sem, ami a „MÜ” modelleket illeti.
A számlap
az UNDONE ún. Kyoto számlapja, miközben az óraszíj egy több, mint 150 éve működő ún. Katazome szövetgyártó manufaktúrától érkezik. Az utóbbi kifejezés „ősi”, japán, szövetfestési eljárást takar, mely az Edo-korból ered, s bizonyítottan már legalább az 1603. évtől kezdve alkalmazzák. Az eljárás lényege, hogy a szövetre ún. rizspasztával rögzítik a kívánt mintát, szimbólumot, motívumokat, az ún. Sibugami (egyfajta papír) felhasználásával, majd a díszített anyagot az indigó növény kék levébe mártják. A rizspaszta nem, a szövet viszont felveszi a festékanyagot, s az eredmény megcsodálható „MÜ” karórák szíja esetében is, melyek – a gyártó állítása szerint – egytől–egyig legalább 100 éves anyagdarabokból kézzel szabták ki. Az eljárás további különlegessége, hogy az indigóval festett szövet nem veszít a színéből. Árnyalatainak varázsa, évszázadok során is épp úgy fennmarad, pont úgy, ahogy kikerül a festőkádból. Időtlen állaga ezért igen jól ellenpontozza a bronzon látható öregedés megkapó nyomait.
Japán ideológia – Kínai írásjelek
A számlapon az ún. Kandzsi (Kínából származó, ún. logografikus eredetű írás) négy írásjegye helyettesítik a jól ismert kaliforniai verziónál megszokott arab számokat, lumineszcens festékkel olyan mód felvíve, mintha kézi hímzéssel kerültek volna az indigós vászonra. Törékeny életünk mulandó mivoltát, s egyben a legnagyobb csapás után is az újbóli talpra állás képességét, avagy az emberi túlélési ösztön rendkívüli erejét reprezentálja a számlapon végig futó ún. Kincsugi, megrepedt porcelán szimbóluma. E japán kifejezés azt az eljárást takarja, amivel képesek a (jellemzően a tea szertartásokhoz használt porcelán csészék) repedéseit, adott esetben az eltört edényt is újra használhatóvá „összeforrasztani”, s melynek nyomán az óra számlapján is látható heg int óvatosságra az élet valamennyi területén.
Az UNDONE BASECAMP BRONZE CALI kevéssé sokatmondó verziója is elérhető (lesz), ám kétségtelen, hogy a „MÜ” az, ami már az első nap „elfogyott” jelzéssel figyelhet a gyártó honlapján, február 29-én, amikortól is előrendelhető, 395 dollárnak, azaz valamivel kevesebb, mint 120 ezer forintnak megfelelő összegért.