Nincs olyan svájci márka, amely ne emlékezne meg évfordulóiról. Így van ezzel a Roamer 130 Years Anniversary COSC Limited Edition is, de kicsit másképp áll a témához, mint a többiek.
Sok más svájci óramárkához hasonlóan a Roamer is szép és gazdag múlttal rendelkezik, és természetesen ők sem kerülhették el Svájc 1970-es évekbeli óraipari armageddonját, a kvarcválságot. Szemben számos sorstársával, a Roamer képes volt felszínen tartani magát, tehát akkoriban is készültek órák a nevével. Ami a visszatérést illeti, úgy a meglehetősen összetett tulajdoni viszonyok, és az ebből adódó kihívások miatt a márka fellendülése a hitelválság évei alatt megtört. Ígéretes pályára a svájci résztulajdonos felvásárlási akciója után került, aki így immár a márka egészét birtokolja.
Saját tok
Saját tokgyártási kapacitásnak köszönhetően a márka így olyasmit is fel tud mutatni, amelyre a hozzá hasonlóan belépőszinten versenyző svájci márkák közül jószerivel csak a luxuscsoportokhoz tartozók (lennének, ha lehetnének) képesek. A függetlenek közül aligha tud bárki hasonlót. A Roamer pedig mind a mai napig a függetlenek táborát erősíti. Épp a tokgyártási képességének köszönhetően olyat is megengedhet magának, amivel évfordulós modellek bemutatása alkalmával alig-alig találkozni.
A bevett svájci szokás szerint általában más számlappal, illetve a csomagolást érintő változtatással tudják le a feladatot. Bár nem jellemző, de előfordul, hogy a hátlapon kívül is jelzik az óra különleges, évfordulós voltát. Ha a tok anyagát is megváltoztatják, például aranyból készítik, akkor már igazán kitettek magukért. Egy teljesen új tokot készíteni pusztán egy évfordulós modell számára szinte hallatlan. Mivel ennek jelentős költségvonzata van, ezért nem lepődnénk meg, ha később ez a tok más Roamer modelleknél is megjelenne. Ha pedig már újat csinálnak, akkor alkothatnak valami különlegeset is.
Látni, nem csak nézni
Első pillantásra semmi ilyesmit nem látunk a tokon, kell néhány másodperc mire felfogjuk, hogy fala ugyancsak eltér az eddig megszokottól. Konkrétan ék formájú, amiről a bal oldalt felfogatott évfordulós plakett is árulkodik. A lünettától lefele indulva előbb szélesedik, majd a közepétől újra visszaszűkül eredeti kiindulási szélességére. Elsősorban ennek köszönhető, hogy a tok átmérője 43 milliméter, amivel az óra az éppen újra csökkenő méretek trendjében mintha már nagynak számítana. Mint azonban tudjuk egy dolog a tolómérő mutatta objektív érték, és egy teljesen másik az, amit szemünkkel érzékelünk.
A tok pont az ék formájú alakja miatt inkább kecsesnek tűnik, mintsem nagynak. Sokat segít ennek az érzetnek a kialakulásban az “ék” oldalainak szálcsiszolt, illetve az “ék” leheletvékony élének polírozott felülete. Kicsit más a benyomás a világos és a fekete számlapos modell esetében – utóbbi talán még kisebbnek tűnik. Csak zárójelben jegyezzük meg, hogy az effajta polírozási és tokgyártási képességre mások is felfigyeltek, így nem egy, jóval magasabbra pozicionált márkának is gyártanak tokokat.
Csat
Ha tokot tudnak gyártani, akkor természetesen csatokat is. Az ez irányú felkészültségükről szintén tanúbizonyságot tettek az évfordulós modellnél. Ha megszámoljuk, akkor összesen öt sort különböztethetünk meg, ami valójában 3+2×3. Miről is van szó? Természetesen a második és a negyedik sor szemeiről. Azok a szemek ugyanis önmagukban is három elemből állnak össze: két szálcsiszolt szélsőből, és a polírozott közbensőből. Utóbbi alakja a tok oldalát, azaz az ékformát idézi. Nyilván az igazi kihívás nem is elsősorban az elemek és a szemek elkészítése, hanem az ennyi elemből álló csat összeállításában rejlik. Úgy kell ugyanis megoldani, hogy ne lötyögjön, azaz a csat tartós benyomást keltsen. Persze kellően hajlékonynak is kell lennie, hogy körbeölelhesse csuklónkat. A csatot pillangózárral erősíthetjük fel, amely zár a márkától megszokott módon rejtett, azaz csak a kioldására szolgáló két nyomógomb látszik ki a csat alól.
Beltartalom
Visszatérve a tokhoz, ismerkedjünk meg annak beltartalmával is. Ehhez nem kell megbontanunk az órát, elvégre az üvegbetétes hátlapnak köszönhető, minden további nélkül szemügyre vehetjük a szerkezetet. Bizonyára feltűnik, hogy az üveg közepét egy acél híd szeli át, amelyre az évforduló számát és a márka logóját helyezték el. A megoldás valóban ritka, de az igazságoz hozzátartozik, hogy nem a Roamer jelentkezett vele elsőként. Hogy a híd mennyire befolyásolja a szerkezet szemrevételezését az ízlés kérdése, elvégre a rotor amúgy is mindig eltakarja annak felét. Annyit azonban egyértelműen látni, hogy a szerkezet az ETA 2892-A2-es kalibere, annak is legmagasabb, kronométer minőségű kivitele.
Ez a minőség persze nemcsak pontosságot takar, hanem díszítettséget is. A szerkezetet nyilván senkinek nem kell bemutatni, elvégre a hetvenes évek óta gyártják. Annyit mindenféleképpen érdemes elmondani, hogy az óraiparban az elmúlt félévszázadban nagyon más szabályok vonatkoznak a termékek, különösen a szerkezetek életciklusára. Egy-egy kalibernél évek telnek el, mire bármilyen kisebb változtatást is eszközölnek, javítva az esetleges gyermekbetegségeket. Egy 2892-A2-es esetében gyermekbetegségekről aligha beszélhetünk, nem véletlenül használta azt rengeteg sokkal magasabbra pozicionált márka is nagyjából addig, amíg az ETA-t is irányító Swatch-csoport be nem sokalt. ETA 2892-esre manapság gyakorlatilag már csak független gyártók tehetnek szert. A két megbízható hárommutatós svájci igásló szerkezet közül, ez képviseli a magasabb kategóriát.
Évfordulós modell esetében, főleg ha ilyen összetett, két dologra számíthatunk. Az egyik a limitált mennyiség. Nyilván adná magát a 130, vagy az alapítás éve, 1888, ám valójában egyik sem megfelelő. Előbbihez a Roamernek egyértelműen az haute horlogerie-hez kellene tartoznia, utóbbi pedig bárhogy is nézzük, túl sok. Éppen ezért a 600 darabos mennyiség egészen józan választásnak tűnik, főleg hogy az három változat (fekete, illetve fehér számlapos és egy acél-arany kivitel fehér számlappal) között oszlik meg.
A másik természetesen az ár. A sima acél modellek alulról súrolják a négyszázezer forintot, ami magasabb, mint amit eddig a Roamertől megszoktunk. Amiért mégsem olyan horribilis összeg ez, az pont a tok illetve a csat kidolgozottságában, illetve a szerkezet kronométer kivitelében keresendő. Míg kronométer tanúsítvánnyal rendelkező karórát ennél olcsóbban is kapunk, addig ilyen tokkal és csattal másnál, beleértve a magasabbra pozicionált márkákat, aligha találkozunk. Az egyediség pedig sokat – ha nem a legtöbbet – számít a luxustermék-ágazatban. Ár/érték arány tekintetében tehát igenis baráti.