Majd’ két hetes távlatból, a lelkesedés lecsengésével tárgyilagosabban vizsgálható a Watches and Wonders 2022, az év legfontosabb órás eseménye.
Mint tudjuk, sorban harmadik éve marad el a bázeli vásár. Ez azt is jelenti, hogy az órák világának legnagyobb eseménye a genfi vásár, ami idén ismét „élőszereplős” volt. Az eleinte Richemont-márkák különrendezvényének számító, két évtizeden át SIHH névre hallgató esemény jelentősen kibővült, de megmaradt erősen szakmai jellege. Ez elsősorban annak tudható be, hogy továbbra is meghívásos alapú, szemben a bázeli eseménnyel, amely szabadon látogatható volt.
Ugyanakkor már messze nem csak a Richemont márkái az egyedüli kiállítók, így többé-kevésbé a vásár alkalmas arra, hogy látlelet adjon az iparág egészéről. Ugyanakkor fontos hangsúlyozni, hogy a világ legnagyobb óragyártója, a Swatch-csoport, egyetlen márkával sem képviseltette magát, a kiállítók túlnyomó többsége pedig a felső kategóriához tartozott. Igaz ugyan, hogy a vásár környezetében néhány egyéb márka is kiállított, de azok inkább csak árnyalták a felhozatalt.
Annyi mindenesetre elmondható, hogy az óraipar (legalábbis ez a része) a kezdeti sokk után nemcsak túltette magát a világjárvány okozta nehézségeken, hanem kifejezetten jól megy nekik. Nem egy helyen lehetett hallani, hogy egyes modellek teljesen elfogytak, amely így a várólista után másik kedvenc kifejezésünk lett. Érdekes módon azonban a várólistázásából profitálni is lehet. Vásárlóerő ugyanis láthatóan van, így ha valaki nem jut hozzá rövid határidőn belül karórájához, akkor pénzét más márkánál költi el. Lehet, hogy ismertségben kompromisszumot köt, de minőségben ezt nem kell megtennie.
Remény?
Óvatos reményre ad okot az is, hogy a megszokott múltidéző modellek után ismét lehetett látni némi frissességet is. Nem kizárt, hogy ezekkel akár korábban is találkozhattunk volna már, csupán a világjárvány megtörte a lendületet. Az eddig megszokotthoz képest a tudatosság jóval nagyobb hangsúllyal szerepelt. Így például szinte mindegyik márka igyekszik zöldíteni, és etikai szempontokat is figyelembe venni az alapanyagok beszerzésénél. Utóbbi területen élen járó Chopard például meghatározatlan ideig nem vásárol gyémántokat Oroszországból. Tekintve, hogy Oroszország a világ legnagyobb gyémánt kitermelője, ez elég számottevő vállalás a márkától.
Meg kell még említeni régi-új márkák megjelenését is. Tekintve, hogy lassan az 1990-es évek második feléhez hasonlítható a pezsgés, kevésbé sikeres nevek hamvaikból feltámadva megpróbálnak egy aprócska szeletet kihasítani maguknak a tortából. Ígéretes az Hautlence mutatkozik, amely mögött a H. Moser & Cie anyavállalata áll.
Nagy kérdés, hogy a felső szegmensben mutatkozó bővülés képes lesz-e leszivárogni a közép-, illetve belépőkategóriába. Erre feltehetőleg további egy évet kell várnunk, ugyanis a Baselwolrd éppen ezen márkák otthonává igyekszik újrapozicionálnia magát. Hogy azzal képesek lesznek-e közel százezer látogató megszólítani, mint fénykorukban, szinte kizárt, de az idei genfi vásár kb. 22000 szakmai látogatóját feltehetőleg könnyen képesek lesznek megugorni.