2021 áprilisi, de nem tréfa, a kronográf szerkezeteiről legendássá vált svájci márka legújabb, “legmacsóbb” kollekciója. Vessünk is rá egy rövid pillantást, íme a ZENITH DEFY EXTREME aktuális kínálata!
DEFY
A modellcsalád, a Zenith berkein belül amolyan kísérleti, sokak számára minimum megosztó “jelenség”. S lássuk be az aktualitások esetében sincs ez másképp.
Bár tény, hogy néhány egykori, jó pár évvel ezelőtt fogant torzszülött testvéréhez mérten (elnézést, ha valakinek ezzel a lelkivilágába gázoltunk), de manapság már sokkal inkább valami vagány, pofás, menő, 21. századi sportkaróra formanyelve bontakozik ki a “szemünk” előtt, a ZENITH DEFY modellek láttán.
Természetes, hogy az új “hangokra” akad aki fogékony, s akad, aki süket.
ZENITH DEFY EXTREME
Az sem kérdés, hogy első, második, de még a huszadik látásra is azt kell mondjuk, hogy a ZENITH DEFY EXTREME sorozat “számlapjára” (üveglapjára, lásd később) akár Hublot felirat is kerülhetne, hogy az Audemars Piguet Royal Oak Offshore szériát már ne is emlegessük, különösen a nyomógombok láttán.
Mint tudjuk az előbbi két márka között (Zenith és Hublot) nem csak annyi a kapcsolat, hogy többnyire a DEFY kifejezést, és az Hublot elnevezést is helytelenül ejtik, még a rajongók is. Miközben a “rokonság” tagadhatatlan valósága nem kell, hogy feltétlen zavarba ejtsen.
Azon Zenith rajongók, kik jellemzően a múltban élnek, illetve azt sírják vissza, nyilván fanyalogva tekintik az efféle változásokat, ám még mindig sokkal inkább a cégcsoporton belüli örökítőanyagcsere, mint egy nem túl eredetire sikerült “másolat“.
Lássuk!
Most, hogy szívtuk kicsit a gyártó(k) vérét, és megmutattuk, hogy igen, mindenki látja, mennyire egy irányba halad (lényegében) a komplett LVMH-csoport, nézzük röviden, de mégis részletesebben az aktuális kollekciót!
Trió
Egyszerre három “alap” kiadás is érkezik, bár – ahogy az manapság egyre több márka esetén elmondható – a szíjak lényegében szabadon variálhatók, s ezáltal 1 db megvásárolt karóra (kis túlzással), akár minden nap más és más lehet. Ehhez igen nagy segítség, a cégcsalád zászlós Hublot-ján, illetve -hajóján már sok-sok éve remekül bevált és kedvelt, gyors szíjcserét lehetővé tevő megoldás (szíjrögzítési mechanizmus).
Bár az elv és az elgondolás értelemszerűen ugyanaz, a megvalósítás – hál’isten – a Zenith esetében eltérő, mi több igazán diszkrét. A szíjcserét segítő rendszert vezérlő gomb ugyanis nem akar mindenáron belemászni a néző arcába (lásd Hublot), helyette csöndben megbújik a szíj, illetve a tok hátoldalán.
Praktikus, modern, mégis előkelőn zárkózott. Valami ilyesmit várunk el a svájci óragyártás olyan legendás márkanevétől, mint a Zenith.
Szíjak
Az óratok (ami 45 mm átmérővel készül, mindhárom verzió esetén) anyagával, illetve színével egyező módon a fémcsat is titán. Integrált kialakítással, szürke (“fémesebb” fényű), matt szürke és fekete (oké, sötét szürke) színekben.
Integrált, azaz nem “látni” (szemből) meddig tart a tok, és hol kezdődik a szíj. Egyébként dehogynem, ám mint tudjuk az elmúlt 1-2 év “nagy” újdonsága az integrált, pláne fémcsatok újbóli felfedezése.
“Fekete“, mert átlagos fényviszonyok mellett bizony a sötétszürke kivitel inkább feketének hat, mint szürkének, akkor is, ha a 3D grafikákon a két “matt” kivitel között elsőre nincs szín-különbség.
Rugalmas
Helyettük egyébként – különösen vizes, sportos elfoglaltságokhoz – célszerűen gumis szíjakat is választhatunk, fekete, kék és (fekete) szövet hatású kivitelben.
A titán tok, illetve csatok esetén tapasztalható homok szórt hatású felület szintén nem ismeretlen, s leginkább látvány elem, illetve a hajszálkarcok ellenszere.
S ha már vizes, sportos mulatságok, minden verzió 20 ATM, azaz 200 méteres vízállóságot is garantál.
Számlapok
Amelyek – amolyan LVMH módon – hiányoznak a képletből. Cserébe, a csontvázas kialakítás “mögött” kékre, aranyra és feketére (sötét szürkére…) színezett a szerkezet főtárcsája, ami így, a “számlap”, vagy mondjuk inkább, hogy a mutatók és az indexek felől is jól látszik, s dacára a számlaptalanságnak, mégis színes “számlapi” képpel örvendeztet meg. Persze a megfelelő modell kiválasztása esetén.
Mechanika
Természetesen a híres El Primero család 9004-es tagja zakatol a kissé műanyag hatású, titán tokokban, a jól ismert magas féllengésszámon, mely egyrészt szinte folyó másodpercmutatót, elméletileg jobb járáspontosságot, viszont kisebb járástartalékot jelent. A ZENITH DEFY EXTREME aktualitások esetén ez utóbbi kétségtelen, hiszen mindössze 50 óra, ami “garantált”.
A teljesség igénye nélkül vegyük észre, hogy a kronográf szerkezet századmásodperc mérésére is képes, ráadásul még a hátralévő járástartalékot is megjeleníti, az egyébként zsúfolt, avagy mozgalmas hatású “számlap” felől.
Techno
A hátralévő-járástartalék mutató kétségtelen praktikus, a századmásodpercet “pörgető” kerge mutatóról ezt azonban már nem állíthatjuk ilyen erős meggyőződéssel.
Ugyanakkor látni kell, hogy a veszett rohanása mögött (másodpercenként körbeszalad a “számlapon” a kronográf indít gombjának megnyomása után) nem csekély teljesítmény zakatol. A szerkezet kettő gátszerkezetet is hordoz. Az egyik a “folyó idő” számontartásáért felel, és a billegő esetében 36.000 A/h frekvencián jár (az átlagos 28.800-hoz képest).
A másik gátrendszer, és a hozzá kapcsolt billegőkerék viszont ennek tízszeresén, 360.000 A/h őrülettel “zizeg”, ami nem kifejezetten “szokványos” teljesítmény a mechanikus karórák piacán.
Igen, tudjuk, hogy mindezt már jó ideje nem csak a Zenith, de a TAG Heuer is tudja, hiába no, egy család.
Árkérdés
Aligha lepődtünk meg az árcédulák láttán. A svájci listaár az arany alkotórészeket is hordozó esetén 22.000 CHF (bő 7 millió forint), a másik két kivitel esetén “mindössze” 18.000 svájci frank, avagy szűk 6 millió magyar forint.
Mit lehet erre mondani? Ha az Hublot Unico szerkezettől egy fokkal érdekesebb mechanikával szerelt alternatívára vágyódunk, egy patinásabb márkanévtől, akkor mindenképp jó választás lehet.